4. Het Elbe Havel kanaal en verder

Dinsdag 19 juni

We vertrekken weer vroeg. Het doel is een jachthaven in Magdenburg en daar een dag blijven liggen om de stad en museum te bekijken. Om daar te komen moeten we door een sluis en tot onze verrassing worden we naar het Schiffshebwerk Rothensee ( bootlift) verwezen. We hadden gelezen dat die sluis buiten gebruik was, maar als toeristische attractie bedienen ze hem nog wel voor de sport boten. Dat was gaaf. We moesten wel een kaartje kopen à €5. Een eindje verderop weer een sluis, die ons op de Elbe bracht. Het stroomt daar 9 km, maar dat is niet zo erg, wel vervelend dat er weinig diepgang was. Dus dieptemeter aan en voorzichtig varen. We voelden dat we een keer de grond raakten, dus nog voorzichtiger verder varen. Aan bakboord zagen we een bord met sport. Eindelijk de jachthaven dachten we, maar daar konden we helemaal niet in en we zaten vast. Door de stuurkunst van Bertus kwamen we gelukkig weer los en besloten om terug te keren. Op de terugweg voelden we de grond 3 keer. Niet leuk. Het ging wel een stuk sneller omdat we nu de stroom meehadden. Opgelucht de 2 sluizen weer door. Bij de botenlift stonden toeristen ons te filmen.

Magdenburg lieten we achter ons, zonder bezoek. Ook het MLK verlieten we via de langste kanaalbrug van de wereld, die ons over de Elbe bracht, nadat we een schutting moesten wachten bij de Doppelsparschleuse Hohenwarthe die ons 19 m naar beneden bracht, gelukkig met een drijvende bolder, anders hadden we 19 x moeten overpakken.

Op het Elbe Havelkanaal meerden we na een lange dag af in Burg. Weer niet in een jachthaven, maar dat is niet erg. Water en stroom genoeg aan boord.

Woensdag 20 juni

Vanmorgen op de fiets , de torenstad Burg bekeken. Foto’s gemaakt van de verschillende torens, vooral de Hexenturm heeft onze aandacht. Daarna de landvasten weer los en een stukje varen. Het is warm, maar er staat wel een windje. We komen vandaag een sluis tegen en ‘s middags meren we af in Genthin, de stad van de persil.

Donderdag 21 juni

Verder op het Elbe Havelkanaal. We komen 1 sluis tegen. De eerste keer mochten we mee met twee vrachtvaarders, maar dat paste niet, dus achteruit en wachten op de volgende schutting. Geen drijvende bolder, dus overpakken op vieze bolders/ traptreden.

Er dreigt een hele donkere lucht en het begint te waaien. We besluiten een jachthaven op te zoeken en gaan bakboord uit. We leggen aan in de “Marina” van Plaue aan de Havel. Een dure haven met wrakkige steigers en loszittende bolders. Er liggen veel drijvende en varende vakantiehuisjes afgemeerd. Met deze wind is het met zo’n bak moeilijk afmeren zien we. We gaan met de Belinga een meter naar voren, zodat we niet langer zijn dan de steiger.

Als we vastliggen begint het te regenen en door te waaien. We merken dat ons zonnetentje niet waterdicht is. Daar moeten we een andere oplossing voor vinden.

Vrijdag 22 juni

We zijn vroeg wakker en besluiten om te verhalen. In deze marina liggen we niet fijn. We doen de mast plat en vertrekken. Net na de brug is er een plekje vrij aan de kant. In de jachthaven hadden we water bijgevuld en stroom, dus genoeg om een dag te blijven liggen. We doen de mast weer omhoog en we gaan  Plaue aan de Havel verkennen.

Zaterdag 23 juni.

Ons doel vandaag is Brandenburg. Het mooie weer heeft ons nu helemaal verlaten. Het is koud, het waait en het regent. Het is niet ver varen en we meren af in de Marina van Brandenburgstad. Dit is wel een echte marina met alles erop en eraan. Er is ook WiFi dus alle apps updaten en daarna de foto’s op de site bij de berichten. Als je ze wilt bekijken moet je een bericht teruggaan. Het uploaden gaat heel langzaam, dus dit bericht blijft nog even kaal. Morgen is er weer een dag.

ik besluit om gebruik te maken van de wasmachine en de droger ( kosten €8). De wasmachine is klein, ik krijg er niet de hele bedverschoning in. Dan de rest maar op de hand en uit laten druipen op de boot. Gelukkig is de droger wel groot genoeg, dus na een aantal uren kon ik de schone en droge was opbergen. Ondertussen is Bertus naar een bouwmarkt gelopen. We hebben nog wat ringetjes nodig om de fietsbedekkingen verder te modificeren.

Als hij terug is stap ik op de fiets om de stad te gaan bekijken. Onderweg krijg ik te maken met een fikse regenbui en drijfnat fiets ik vlug terug naar de boot. Dan morgen maar weer een poging wagen, al is de weersvoorspelling niet zo goed.

De foto’s staan op de site. Ook bij het bericht: Op het Mittellandkanaal. Video’s is niet gelukt.

Zondag 24 juni

We hadden een rustdag ingepland, ‘s middags wilden we Brandenburg gaan bekijken. Het regende en we hebben niet veel zin om te varen, maar we kunnen niet blijven liggen, dus toch de motor maar gestart en Brandenburg moet dan maar op de terugweg. We gaan 1 sluis door en varen op de Havel. We komen verschillende meertjes en zijriviertjes tegen, maar we blijven in de vaargeul. De Elbe is nog in onze gedachte. We komen bij een driesprong waar we uit drie routes kunnen kiezen. We kiezen voor de zuidelijke route, maar we willen eerst naar een jachthaven of vrije ligplaats. We komen terecht in Paretz in een particuliere jachthaven. Lijkt op de Strekdam, dus we voelen ons er direct thuis.

Maandag 25 juni

Deze jachthaven bevalt ons prima. We besluiten dan ook om nog een dagje hier te blijven liggen. Bertus gaat allerlei klusjes doen en Elvira doet de was en stapt op de fiets om bootschappen te doen.

De fietsen bevallen ons prima en we zijn blij dat we ze gekocht hebben.