2. Kanalen en rivieren

Zondag 12 mei Moederdag

De sluis staat open. We kunnen er zo door, maar voor de brug de Uitkomst leggen we de mast plat. Ook de marifoon antenne op het dak moet naar beneden. Na de brug de mast weer omhoog en we draaien het Amsterdam-Rijn kanaal op. Op het AR kanaal zijn de bruggen allemaal meer dan 8m hoog dus daar kunnen we ruim onderdoor. Al is het zondag, vrachtvaarders zijn er genoeg. We varen vandaag door naar Tiel en komen twee grote sluizen na Wijk bij Duurstede tegen, de Irenesluis en de Marijkesluis. In de laatste sluis komt een vrachtvaarder binnen met de naam Inge II. Daar wordt natuurlijk een foto van gemaakt.

In Tiel meren we in de jachthaven TWV de Waal. De haven is goed beschermd met een hek en toiletgebouw met code. Jammer is wel dat je eerst door het hek moet om bij het toiletgebouw te komen, dus bij hoge nood niet vergeten allebei de codes mee te nemen.?. We gaan na het aanleggen en uiteraard een aanlegbiertje Tiel bekijken, een patatje eten en dan weer aan boord om van de gratis WiFi te genieten. Genieten is niet helemaal het goede woord, het is meer geduldig wachten.

Maandag 13 mei

We besluiten via de Waal naar Nijmegen te varen en dan de Maas op via het Maas-Waal kanaal i.p.v de route die we eerst in gedachte hadden via Den Bosch en de Zuid-Willemsvaart. Ten eerste is dat korter varen 1 dag i.p.v 2 en ten tweede valt de de stroom op de Waal mee. Net voor Nijmegen draaien we het Maas-Waalkanaal in en schutten we in sluis Weurt, weer als enig bootje in een reuzensluis. De sluis bij Heumen staat open en kunnen we zo door varen. Dan zijn we op de Maas en besluiten om een plaats voor de nacht te zoeken. Eerst meren we af in een passantenhaven in Cuijk, maar na het lezen van een bord dat je daar niet mag overnachten, besluiten we om verder te varen. Op de kaart zien we een Rijksvluchthaven, maar die is meer voor binnenvaarders. Iets verder doorvaren en om de hoek komen we in Gennep bij watersportclub De Paesplas. De voorzieningen zijn hier uitstekend. Er is een wasmachine en droger ( niet gebruikt), douches en toiletten zijn schoon en de gratis WiFi is uitstekend.

Dinsdag 14 mei

De Maas op betekent stroom tegen, maar die valt mee, zo’n anderhalf à 2 km. Na een paar uurtjes varen wordt het tijd om een plaatsje voor de nacht te vinden. We varen het Leukermeer op, volgens de kaart zijn er meerdere afmeer plaatsen, de meesten aan een grasmatten, waar je achteraf niet meer mag liggen. Er is wel een jachthaven, om daar te komen moeten we eerst onder een bruggetje door. Het jachthaventje ‘t Leuken bevalt ons niet, te kleine steigers en/of boxen. Bijna besluiten we om terug naar de Maas te gaan, maar dan zien we een nieuwe steiger die lijkt te horen bij een park in aanbouw. Daar leggen we de Belinga vast en hopen op een gratis en rustige overnachting. Verkeerd gedacht. ‘s Avonds komt er toch een havenmeester liggeld innen.

Woensdag 15 mei

We nemen afscheid van het Leukermeer. Een prachtige omgeving. De zon schijnt, maar er staat een behoorlijke wind die de gevoelstemperatuur omlaag haalt. Venlo is ons doel vandaag. Misschien even stoppen in het passantenhaventje van Arcen (HJ brouwerij) maar dat zien we wel als we er zijn. We komen veel veerpontjes tegen, zelfs een met 3 grote trekkers die er net oppassen. De omgeving wordt wat heuvelachtig. Wat is Nederland toch mooi. Bij Arcen zien we in de verte de brouwerij en uiteraard wordt er een foto gemaakt. Het passantenhaventje varen we voorbij. Het ligt net te ver van de brouwerij om er heen te lopen. We varen door. We komen in Venlo langs een jachthaven, die ziet er uit de verte wel goed uit, maar ligt ver van de stad. Er moet nog een passantenhaven zijn in of dichtbij de stad. Die haven bevalt ons niet, te dicht bij de spoorlijn en ziet er niet aantrekkelijk uit. Wat nu: doorvaren of terug. We varen door en na een sluis komen we in Kessel bij wsv Poseidon. Daar meren we af en drinken een aanlegbiertje in het clubhuis op het terras met mooi uitzicht op de haven. We horen daar dat in Maasbracht een tankstation is, maar dat je er wel contant af moet rekenen. Elvira gaat dus Kessel in om te pinnen en doet gelijk boodschappen. Bertus gaat douchen en bekijkt de schroef die nu heel goed te zien is. Hij merkt dat de schroef meer beschadigd is dan we dachten. Daarmee gaan we niet verder. We gaan terug. Belinga eruit en schroef laten repareren. Jammer, maar het is niet anders.

Donderdag 16 mei

We verlaten Kessel en varen de Maas af. We komen weer allerlei bekende plaatsjes tegen. Even overwegen we om in de passantenhaven van Arcen te overnachten, maar doen dat toch niet. We varen verder tot de eerste sluis van vandaag. We moeten wachten tot twee binnenvaarder in de sluis vastgemaakt hebben, dan nog een botter “ De Poolster” die de ballen aan bakboord heeft hangen, maar die omzet naar stuurboord. Wij willen dan achter hem in de sluis gaan liggen dan kan een andere boot achter ons aan bakboord. Maar de Poolster legt vast achterin de sluis en geeft vol gas zodat wij tegen de sluisdeur botsen met een krabber als gevolg. Mooi klusje bij het volgende onderhoud. Wij moeten dan naar bakboord. Dat is geen probleem, maar we hadden ruim achter elkaar kunnen liggen. Na de tweede sluis in een kleine zijarm meren we uiteindelijk af in Boxmeer aan de meld steiger. Daar mogen we niet blijven liggen en we komen in een box terecht. Ook prima. De jachthaven heeft goede voorzieningen , wc’s en douches zijn schoon. Er is een wasmachine met droger en je kunt eventueel een fiets lenen. Ook de WiFi is acceptabel. Na een biertje in het clubhuis gaan we weer aan boord. We eten en lezen een boek/ tijdschrift, kijken een filmpje en doen een spelletje. Dan lekker slapen. Morgen zien we wel wat we doen. Blijven liggen of verder.

Vrijdag 17 mei

We vertrekken. Ons doel is Nijmegen. De Maas af gaat prima al werkt het weer niet echt mee. Er staat een koude wind, maar binnen is het lekker warm. Op het Maas-Waal kanaal staat de sluis Heumen nog steeds open en kunnen we door varen. Het is wel druk met binnenvaart en we komen nu ook meerdere jachten tegen. Voor, bij en na sluis Weurt voor Nijmegen is het druk. Dus oppassen. Op de Waal stroomt het behoorlijk en met een slakkengangetje van 5 km/uur gaan we tegen de stroom in. Veel harder kan niet, want dan wordt de schroefas te heet. In Nijmegen varen we de jachthaven voorbij. In de verte ziet het er niet aanlokkelijk uit, maar we willen ook de Waal graag achter ons laten, want dan krijgen we alleen nog te maken met stroom mee. Op het Pannerdensch kanaal wordt het rustiger varen. Stroom mee en minder binnenvaart. Bij km 874 duiken we het Gat van Moorlag in en leggen de Belinga vast aan een steiger achter een andere passant.

Zaterdag 16 mei

Om 9.00 uur verlaten we het gat van Moorlag en varen het Pannerdensch kanaal op richting de IJssel. Het stroomt aardig, zo’n 6 à 7 km. Gelukkig hebben we stroom mee. We gaan vandaag naar Doesburg, daar hebben we vorig jaar in het najaar ook gelegen. In de haven meren we af bij de waterslang. Voor het water hebben we een sepkey nodig. Er zijn verscheidenen kaartjes aan boord, maar allemaal met €0 saldo. Dus eerst opwaarderen bij het havenkantoor. Dat lukt €5 op de kaart, maar als we de kaart willen gebruiken doet ie niets. Een Camperbewoner vertelt ons dat we een kaart van Doesburg moeten gebruiken. Dus weer naar het havenkantoor. Kaart aanschaffen en water tanken. Havengeld betalen we nog niet. We wachten op de havenmeester om hem het probleem voor te leggen. We verhalen de Belinga en doen boodschappen. Weer terug kan voor de eerste keer de korte broek aan, de stoelen naar buiten en een biertje drinken op het achterdek. Mensen die langs de Belinga lopen vinden het een mooie boot, ook een Doesburgse mevrouw oorspronkelijk uit Vlissingen, die ons uitnodigt voor de klassieke schependagen in september. Als de havenmeester verschijnt loopt Bertus naar hem toe om het verhaal van de sepkeys te vertellen. De uitkomst is dat we geen havengeld hoeven te betalen. Als er dan ook nog genoeg stroom is achtergelaten door een vorige passant, kan onze dag niet meer stuk.

Zondag 17 mei

Verder de IJssel af vandaag. In Zutphen kunnen we nu wel de haven in, maar we doen het niet. We eindigen in Deventer waar we aanleggen aan de kade. Vandaag hoeven we niet te klimmen om op de kant te komen. Het water staat een stuk hoger dan afgelopen najaar. De Cobb wordt aan het daglicht blootgesteld en de kippenvleugeltjes gaan erop. Het is heerlijk weer en we kunnen buiten zitten tot het begint te onweren met veel regen, bliksem en donderslagen.

Maandag 18 mei

Vandaag blijven we in Deventer. ‘s Middags brengen we een bezoekje aan de mediamarkt en we kopen een nieuwe radio. De “ Mijn first Panasonic” van opa kan in het rariteitenkabinet. De cobb is nog gebruiksklaar en we grillen het vlees waar we gisteren niet meer aan toe zijn gekomen. We eten niet buiten, want er waait een stevig koud windje.

Dinsdag 19 mei

Na een uurtje of vier varen meren we af bij wsv het Kikkergat in Kampen. Het is koud, vooral de wind maakt het koud. ‘s Avonds drinken we koffie en een biertje bij Inge en Henri. Morgen gaan we proberen of wij door het Reevediep kunnen.

Woensdag 20 mei

De zon schijnt! We doen alvast de buiskap omlaag. Vandaag gaan we her Reevediep ontdekken. Voor de Scheeresluis zien we een aanlegplaats waar je 2 x 24 uur vrij mag liggen. Daar gaan we vast nog een keer gebruik van maken. Nu moet ook de mast plat. We hebben weer een privé schutting. Het verval in de sluis is klein. De diepte in het Reevediep is meer dan genoeg voor de Belinga. De hoogte van de bruggen is nu meer dan 4 m dus we kunnen er onderdoor. We zijn zo’n anderhalf uur korter onderweg dan via het Ketelmeer en Roggebotsluis. In de toekomst komt de Reevesluis er natuurlijk nog bij. We spotten de kerktoren van Elburg en meren na een draai in de kom aan op onze eigen plaats in de haven. Volgende week gaan we eruit is de bedoeling.

Geef een reactie