November 2016 -juli 2017

Vanaf 24 november 2016 tot en met 20 juli 2017 heeft de Belinga in de loods gestaan en hebben we er, behalve de vakanties in januari en februari, bijna elke dag aan gewerkt.

Geschuurd, geschuurd ……   gelakt…  geschuurd…  geschuurd… gelakt  enz. Het woord schuren was nadat de Belinga te water was gelaten even uit ons woordenboek verdwenen.

De romp is op veel plaatsen helemaal kaal geweest. Daarna weer opnieuw opgebouwd met grondlagen en 2 componenten aflak lagen.

De kiel bleek lek en die hebben we proberen te drogen met rode warmte lampen, dat hielp wel wat maar niet genoeg. Later met de waterstofzuiger het vocht eruit zuigen ging beter. Daarna een nieuwe laag polyester aangebracht, geschuurd en geschilderd.

Op het achterdek eerst het treadmaster verwijderd en daarbij op sommige plaatsen wat uitgeschoten. Op die plaatsen was het vochtig, dus verder open maken om te kijken wat er aan de hand was. Die plekken werden steeds groter en het wilde niet drogen. Op het laatst de hele polyesterlaag eraf gehaald en sommige stukken nieuw hout ingeplakt en geschroefd. Toen een nieuwe polyester laag aangebracht. Dat viel niet mee. Eenmaal opgedroogd moesten we er nog heel veel aan schuren en daarna weer lakken en schuren en …..

Het potdeksel is geschuurd en gelakt en daarna is er een prachtige nieuwe reling opgezet en de boeg is verrijkt met een mooi trapje, zodat ook mensen met korte pootjes er makkelijk vanaf kunnen stappen als we in een box liggen afgemeerd. Op het achterdek zijn 2 bankjes gemaakt en nog provisorisch een plank achterop. Nu hebben we permanent 5 zitplaatsen op het achterdek.

De blanke lak van de stuurhut is geschuurd en gelakt, geschuurd en gelakt ……

Van het stuurhut dak is het treadmaster afgestoken en daarna meerdere keren geschuurd en geverfd. Datzelfde voor het dak/dek van de salon.

Het stuurwiel buiten is bekleed met leer.

Binnen is de geiser vervangen door een boiler en de water dagtank ingewisseld voor een grotere tank die nu onder de bank is geplaatst. Alle leidingen ( elektrisch, gas en water) zijn vernieuwd en er zijn nieuwe accu’s aangeschaft.
De trappen naar de stuurhut en de salon zijn vernieuwd

In de week voordat de Belinga het water inging is de mastvoet, met ruimte voor een contragewicht, weer op zijn plaats gezet. De naam erop gekomen. Het beslag op de mast gemonteerd, de zwemtrap, de bolders weer op hun plaats en op 20 juli is de Belinga te water gegaan. Deze keer met de grote kraan, want we wilden weten hoe zwaar ze nu in werkelijkheid was.