6. Omgeving Berlijn

Maandag 2 juli

Op de fiets gaan we naar de Edeka in Ketzin om de voedselvoorraad aan te vullen en een bezoekje aan de apotheek om pijnstillers voor Bertus te kopen, die zaterdag ongelukkig van boord stapte en de ribben gekneusd heeft. Met de pijnstillers gaat het beter.

We verlaten Paretz na water getankt te hebben en gaan richting Oranienburg over het Oder Havel Kanal. We komen 1 sluis tegen. Halverwege kijken we uit naar een aanlegplaats, maar vinden niet iets dat ons bevalt. Bijna bij Oranienburg zien we een jachthaven van een vereniging in Hennigsdorf waar we afmeren, om morgen de reis naar Oranienburg te vervolgen. Na een gesprek met de havenmeester komen we erachter dat Oranienburg hem niet wordt, omdat de waterstand zeer laag is en we daar niet de havens in kunnen met onze diepgang. Ook de meren ten noorden en oosten van Berlijn kunnen we vergeten. We besluiten te blijven in Hennigsdorf en morgen op de fiets (20 km) naar Oranienburg te gaan.

Dinsdag 3 juli

We pakken de fiets en gaan op pad. Onderweg  bij de Lidl kopen we een broodje. Ons doel is het concentratiekamp Sachenhausen in Oranienburg.  We lopen er rond en bekijken alle informatie. Het is indrukwekkend en deprimerend.

Daarna gaan we richting Schloss Oranienburg, waar de voorzaten van onze Oranjes gewoond hebben. Op de terugweg moeten we het ouderwets doen met de verkeersborden, die hier dun gezaaid zijn, omdat allebei onze telefoons bijna leeg zijn. Daar hadden we niet op gerekend. Volgende keer beter plannen. Navigatieprogramma niet de hele weg aan laten staan en niet op beide telefoons tegelijk. Achteraf hebben we niet omgereden, hoewel we wel een andere weg hadden dan op de heenweg.

Woensdag 4 juli

Ilse en Dietmar komen op bezoek. Ze moeten de volgende dag naar Schwerin en willen een B&B zoeken, maar ze kunnen natuurlijk ook bij ons slapen. Dat gebeurt dan ook. Ze zijn niet met de camper, omdat ze niet overal in Duitse steden met de camper mogen rijden.

Het is warm en Bertus de tenten bouwer gaat weer aan het werk. Hij wordt er een expert in. We horen de verhalen van allerlei reizen die Ilse en Dietmar hebben gemaakt. Op die reizen hebben ze veel vrienden gemaakt die ze elk jaar wel een keer tegen komen, onderweg ( Spanje, Portugal, IJsland) of ze gaan er op bezoek (Amerika, Australië, Nieuw Zeeland…….)

Donderdag 5 juli

Na het ontbijt maken we gebruik van de auto en gaan Dietmar, Bertus en Elvira op pad om diesel, bier en water in te slaan. Daarna nemen we afscheid. We blijven nog een dag in Hennigsdorf. Elvira gaat naar de douches en doet daar het laken , t- shirts en ondergoed in de was. Ondertussen maakt Bertus de fietsen klaar en zetten we ze samen op de kant.. We fietsen de Berliner Mauerweg richting Spandau. Onderweg komen we een bord tegen Berlin Hakenfeld. We zijn in Berlijn. Op de terug weg beklimt en bekijkt Bertus de Grenzturm Nieder Neuendorf en krijgen we uitleg van een vrijwilliger. In 1987 is de toren gebouwd om 10 km grens te bewaken.

Vrijdag 6 juli

We nemen afscheid van Hennigsdorf na water getankt te hebben en gaan nu met de Belinga richting Spandau op de Havel. We komen weer langs de Heiligensee die we gisteren op de fiets hebben gezien. We varen in Spandau naar de sluis die gestremd is tot halverwege augustus. Dat hadden we in Hennigsdorf al gehoord van de havenmeester, die ons ook een jachthaven in Spandau had aanbevolen. We meren niet af in de jachthaven maar varen nog een stukje verder naar de Tegeler See. Onze voorburen hadden ons verteld over een aanlegplaats daar, waar je vrij kan liggen en dat er stoom aanwezig is. Er zijn boxen en we nemen er een in bezit.

Elvira gaat op weg naar het Ubahn station Alt Tegel via een gezellige straat met winkels, restaurants en veel bankjes. Het is druk met toeristen.

Zaterdag 7 juli

Ik neem de metro naar Berlijn en breng daar een dag door. Ondertussen gaat Bertus bezig in de machine kamer en hangt de lampjes op die Inge bij de Aquashop had gehaald en die Fr Ans hadden meegenomen. In Berlijn is alles net zo als twee jaar geleden. Alleen de bouw van de aanleg van de nieuwe metrolijn is nu op een iets verdere plek. Ook staat er weer een grote rij bij de uitkijktoren en net als twee jaar terug ga ik niet in de rij staan. Ik heb een dagkaart dus neem iedere keer een andere metro om bij de bezienswaardigheden te komen. Op de Alexanderplatz dwaal ik in een groot warenhuis drink en eet bij de fontein mijn meegebrachte broodje op.

Terug op de Belinga lees ik verder in mijn boek op de ereader en schrik van een bons. We worden aangedreven door een huisboot die te dicht langs ons vaart. Gevolg een kapot heklicht. Door de havenmeester wordt de schipper teruggeroepen. Het wordt bevredigend opgelost zonder tussenkomst van de waterpolitie.

Zondag 8 juli

Het bevalt ons goed in Tegel, maar we verplaatsen de Belinga naar de andere kant waar iets meer ruimte is. We hebben een mooi uitzicht op de Tegelersee waar zeilboten een wedstrijd varen en er veel gevaren wordt met roeiboten, rondvaartboten, trapbootjes en motorboten. ‘s Middags ga ik naar het station met twee iPads en mijn telefoon om daar met gratis WiFi de apps te updaten en foto’s te uploaden. Het is nog steeds mooi weer. We boffen enorm. In al die tijd die we nu onderweg zijn heeft het maar twee dagen geregend, al heeft dat wel een nadeel dat de waterstand heel laag is.

Maandag 9 juli tot en met donderdag 12 juli

We besluiten om nog een dag te blijven en gaan boodschappen doen en daarna naar het station om de site bij te werken en de apps op Bertus telefoon te updaten. Ook het nieuws wordt bekeken. Als we ‘s avonds het weerbericht bekijken zien we dat dinsdag en woensdag regen en onweer wordt voorspeld. We hoeven er niet lang over na te denken om ons verblijf hier te verlengen. We liggen hier prima en de beheerder/havenmeester heeft er geen problemen mee, maar waarschuwt ons wel voor een fanatieke politieagent die foto’s maakt en boetes uitdeelt. Je mag hier 24 uur vrij liggen en wij hebben die termijn allang overschreden. De politieboot komt twee keer per dag langs, maar wij komen met de schrik vrij. Ondertussen zijn er twee boten die ook langer blijven liggen. Een met een Engels echtpaar die in Hennigsdorf achter ons lag en een met een echtpaar uit Venlo.

We ontwikkelen een bepaalde routine. Boodschappen doen en gebruikmaken van de gratis WiFi op het station. Verder worden er boeken gelezen en filmpjes gekeken. Het weer dinsdag valt reuze mee, als dat een slechte weersdag is, dan willen we niet anders. ‘s Avonds valt er wel een buitje, maar woensdagmorgen is het weer mooi weer. ‘s Middags en ‘s avonds komt dan eindelijk het beloofde onweer en het blijft ook donderdag nog regenen, dus ook de donderdag brengen we nog door aan de Tegeler See.

Vrijdag 13 juli

Al vroeg heeft Bertus geen rust meer en de motor wordt gestart. Dan onderweg maar ontbijten en afwassen. We varen over de Tegeler See en gaan stuurboord uit de Havel op. We gaan weer naar Hennigsdorf. We worden daar met herkenning enthousiast ontvangen. Elvira gaat de was doen en Bertus op de fiets naar Velten naar de bouwmarkt aldaar. Na het avond eten gaat Elvira naar het station om daar te ontdekken dat er geen vrije WiFi is.

Zaterdag 14 juli

Na douchen in het clubgebouw waar ik geen shampoo uit mijn tube kreeg en ook niets bij me had om de opening door te prikken, gaan we op pad om boodschappen te doen in het Kaufhof. Een voordeel van een haven waar je eerder hebt gelegen is natuurlijk dat je weet waar de winkels zijn.

Weer terug op de Belinga wordt de motor gestart, landvasten los, stukje achteruitvaren en dan stationair, mast laten zakken en vooruit de Havel weer op. Na een klein stukje stuurboord uit het Havelkanal op. Onderweg komen we een sluis tegen, de Schleusse Schönwalde, waar we een schut moeten wachten.

We dachten dat we op de heenweg naar Hennigsdorf een vrije ligplaats bij Brieselang hadden gezien, maar die was nog iets verder nl. bij Dyrotz. Die ligplaats gebruiken we en meren hier af. We zijn vol met water en stroom, dus liggen in de middle of nowhere is geen probleem.