1. Op weg

Zondag 3 juni 2018.

Om 9.15 vertrokken we uit de haven van Elburg, nadat we voor de eerste keer onze bizobikes opgevouwen en opgeruimd hadden. Dat doen we dus niet iedere dag, was de verzuchting daarna. Al zal het wel steeds vlugger en beter gaan. Ook hadden we moeite met de automatische besturing, Lichte paniek. Hij deed het niet. Oorzaak de hoofdschakelaar was uit omdat er iets tegenaan lag. Maar voordat je dat gevonden hebt….

Na de Roggebot hebben we bij Ellen koffie gedronken.. Bij Ketelhaven de haven ingevaren om Henk gedag te zeggen. Via het Zwarte water richting Zwartsluis. Onderweg moesten we inhouden voor de pont van Genemuiden waarop we na roepen en zwaaien Alie zagen, die we naderhand weer op de dijk zagen rijden.

In Meppel wilden we in de gemeentehaven aanleggen en de kleine Kaapbrug werd voor ons open gedaan. Andere bruggen die we waren tegen gekomen konden we of zo onderdoor of we deden de mast een klein stukje plat.

Om 4 uur waren we in Meppel. Waar we naar het havenkantoor zijn gelopen om tot de ontdekking te komen dat die op zondag gesloten was. Terug naar de Belinga waar tot onze verrassing een havenmeester langs kwam om het havengeld te innen.

Maandag 4 juni

Na boodschappen doen in Meppel en bunkeren ( gat in de begroting) en een kras op de romp en het blazoen van de schipper, de Hoogeveense vaart op. In totaal 16 meter hemelwaarts via 4 sluizen.(Rogatsluis, Ossesluis, Nieuwebrugsluis en Noordse schutsluis)

Bij Hoogeveen SB uit de verlengde vaart op. Het begint op een sloot te lijken. Erica gaan we vandaag niet halen. Misschien morgen. 6 kmh is niet veel. Op de sluis nog een prachtige brochure van Drenthe met bijbehorende routekaart gekregen. Dank u, provincie. Zo nu eerst aanlegbiertje en dom kiek’n.

Dinsdag 5 juni

Om 9.00 uur vertrekken we uit Noordscheschut met als doel Erica, maar we komen verder en leggen om 16.30 uur aan in Barger Compascuum, tegenover het openluchtmuseum Veenpark, een nagebouwde veenkolonie.

Onderweg zijn we 4 sluizen( Ericasluis, Oranjesluis, Spaarsluis en Koppelsluis) en veel bruggen tegengekomen. In de Koppelsluis hadden we bijna de bijl nodig gehad (was al gepakt!), maar de behulpzame sluismeester heeft ons gered van dat debacle.

Tussen de middag, van 12 tot 1 uur draaien er geen bruggen en sluizen, dus pauze in Erica om de reden te zoeken waarom we geen klein straaltje (temperatuur) zagen. De oorzaak was dus het wierfilter dat vol met groenvoer zat.

Woensdag 6 juni

Vanmorgen weer om 9 uur vertrokken. Wordt bijna een gewoonte. We varen door de st Jozefvaart, het Oosterdiep, Stads-Compascuumkanaal richting Ter Apel en draaien via een haakse bocht na de 8e Verlaat sluis het Haren- Rütenbrock kanaal en Duitsland in. Het is een nauw vaarwater net als al die andere “slootjes” in Drenthe. We komen deze tocht 7 sluizen en 23 bruggen tegen. ’s Middags om 14.30 meren we af in Haren in de jachthaven van Wassersport Haren(Ems) e.V. Net achter Schleuse 1, waar we €5 kanaalheffing moeten betalen.

Donderdag 7 juni

9.15 vertrek uit Haren en het Dortmund – Eemskanaal op Eindelijk een breder vaarwater. Bertus had nog even de romp en stootwillen schoongemaakt en het wierfilter geleegd. Het schoonmaken van stootwillen was eigenlijk niet nodig want na de eerste sluis (Hüntel) waren ze nog smeriger. Bij deze sluis moesten we een tijdje wachten, maar er waren geen afmeer mogelijkheden, alleen meerpalen voor de beroepsvaart, dus met lange lijn ( die toch te kort was, dus nog een lijn aangeknoopt) achter vast, dan naar voren varen en voor vastmaken. Dan hangen tussen twee meerpalen en wachten. Bij de volgende sluis(Meppen) was er wel een wachtsteiger. Deze sluis heeft 7,5 m verval. Geen glijstang of drijvende steiger, dus 5 keer overpakken tot we boven waren. Sluis Varloh was de laatste vandaag. Maar 3,7 m verval, dus 2 x overpakken. We wilden vandaag naar Lingen en daar waren we om 15.00 uur. We liggen in de oude haven van Lingen, met voordeel dicht bij de stad, maar geen voorzieningen ( stroom, water, afval,wifi).

Vandaag hebben we geleerd dat we niet vergeten na schoonmaken van wierfilter, de afsluithendel weer open te zetten anders hebben we geen koelwater, gelukkig waren we er op tijd bij.

Vrijdag 8 juni

Eerst boodschappen doen bij de Lidl (7 minuten lopen). Bertus ondertussen in de machinekamer aan de gang.

Om 10.00 uur vertrek. Vandaag moesten we 6 sluizen “ doen” Gleesen met verval 6,4 m dus 3 x overpakken. We raken geroutineerd. Daarna Hessele, verval maar 3,4m, Venhaus, verval 3,5 m, Altenrheine, 3,6 m verval, Rodde met 3,8m en de laatste Bevergern met 8 m verval. Toen onder de brug door en bb uit het Mittellandkanaal op. Naarstig zoeken naar een overnachtingsplek, die we niet zo gauw konden vinden. Pas na 9 km vonden we een vrije ligplaats bij het dorpje Ober Steinbeck. Helaas hadden we daar bijna geen tel. bereik en geen 3G.

Zaterdag 9 juni

Vertrek om 8.15.vandaag helemaal geen bruggen ( wel vaste, maar daar kunnen we onderdoor met de mast plat) en sluizen. Op het Mittellandkanaal is de max snelheid 12 km. Dus lekker doorvaren. Onderweg genieten van de afwisselende omgeving. Om 14.30 meten we af bij de jachthaven MYC Lübbecke. Het is zeer warm, dus bouwen we schaduw met de tars.