7. Terug naar en op het Mittellandkanaal

Zondag 15 juli

We verlaten de hoge kade, ik had moeite met op de kant te klimmen met mijn korte benen en varen verder de Havel af. We komen langs Paretz en Ketzin. Het weer is weer prachtig, korte broeken weer. Vlak voor Brandenburg komen we nog een sluis tegen. Daar zakken we weer een beetje. We meren af in de marina van Brandenburg, waar we op de heenweg ook gelegen hebben. De WiFi code is nog hetzelfde, dus de foto’s kunnen geüpload worden. Ik ga op de fiets Brandenburg bekijken. Vandaag niet in de regen, maar in de zon. Ondertussen houdt Bertus zich bezig met de schroefas, die onderweg te heet werd. Hij hoopt het euvel verholpen te hebben, maar dat gaan we morgen ontdekken.

Na het eten krijgen we een berichtje van Dinie en Wim. Ze zijn in Maagdenburg aan de Elbe. We spreken af elkaar morgen in Burg te ontmoeten. Wel een paar uur varen (6) voor ons met twee sluizen. Dus morgen vroeg op pad.

Maandag 16 juli

Al vroeg vertrekken we richting Burg. We nemen afscheid van de meren rond Berlijn. We komen langs eerdere aanlegplaatsen, zoals Plaue en Genthin. We varen over het Elbe Havel Kanal. Twee sluizen komen we vandaag tegen. Geen drijvende bolders, dus overpakken. Beide sluizen 3 keer omhoog. Ze hebben hier de gewoonte om sportboten ver van de sluis te laten wachten. Er is meestal maar een wachtplaats. De andere sportboten moeten maar zien hoe ze aanleggen. De eerste sluis zijn we de enige. Wij waren de eerste bij de tweede sluis, dus wij hebben een wachtplaats. Dubbel liggen doet men niet graag, maar deze keer hebben we iemand opzij, die na losmaken voor ons de sluis invoer, net als een motorboot die er net aankwam. In de sluis is het wachten op nog eens twee motorboten. We worden gesommeerd om allemaal bakboord af te meren. Dit geeft enige verwarring bij de laatste twee, ze denken dat de helper op de sluis hun sommeert om naar voren te komen, maar het was naar bakboord, dus stootwillen omhangen, achteruit varen, ons niet netjes aanspreken, kortom moeilijk doen.

We varen door naar Burg, daar aangekomen nemen we contact op met Dinie en Wim, die kort daarop met de camper arriveren. We drinken, praten, eten aan boord van de Belinga tot bijna twaalf uur. Het is heel gezellig.

Dinsdag 17 juli

Na. boodschappen doen en koffie drinken met Dinie en Wim, nemen we afscheid van de Meursen., na de boodschappen ( beschuit en koffiepads) in ontvangst te hebben genomen. Beschuit is hier niet te krijgen en de koffiepads zijn veel duurder dan in Nederland. Zij gaan richting Berlijn en wij richting Maagdenburg, waar we weer op het  Mittellandkanaal terecht komen na de sluis Hohenwarthe, waar we 20 m omhoog worden geschut. We liggen vooraan in de sluis en kunnen nu twee drijvende bolders gebruiken. In het begin en eind van de sluis liggen de bolders dichter op elkaar. Daarna over de kanaalbrug in konvooi. Er geldt hier een inhaalverbod en eenrichtingsverkeer.  We zwaaien nog even naar de Elbe. We stoppen niet in de nabijheid van Maagdenburg. De stad bekijken doen we wel een andere keer of niet. 

We stoppen bij km 294,5 Bülstringen, dit is een dorp met al wel en nog niet gerestaureerde huizen. Er zijn veel vakwerkhuizen. Het is een vrije ligplaats.

Woensdag 18 juli

We vertrekken al vroeg. Het zou weer een warme dag worden, maar dat is niet zo. Het waait( tegenwind) en de zon verschuilt zich achter de wolken. Net voor de sluis Sülfeld en na de autostad Wolfsburg meren we af bij een vrije ligplaats bij km 234,5 Fallersleben. We eten een broodje uit de oven. Dit gaat prima. Voorgebakken broodjes kopen en dan in de oven. Steeds vers brood, bevalt heel goed. De rest van de dag wordt gevuld met boek lezen en tijdschriften die we van Wim en Dinie hebben gekregen. De site bijwerken gaat niet, we hebben geen internet ontvangst. Zelfs de telefoon van Bertus geeft e i.p.v 3 of 4G.

Donderdag 19 juli

Geen nieuws lezen op de telefoon, geen appjes sturen, geen pinterest. Dan maar vroeg varen. De sluizen  worden in verband met het lage waterpeil niet bedient met een enkele boot, dus wachten op meerdere boten die geschut willen worden. We liggen een uur te wachten. Na de sluis in Sülfeld komen we nog een sluis tegen, de sluis bij Anderten. We proberen halverwege tussen de twee sluizen een afmeer plaats te vinden. Bij de jachthaven MBC Braunschweig is er te weinig diepgang. De vrije ligplaats, waar we op de heenweg hebben gelegen, gaan we deze keer niet gebruiken. Als daar een vrachtvaarder voorbij komt, lig je nog een kwartier na te deinen. Overnachtingsplaats bij km 210 is bij een Biergarten. Deze ontspanning ziet er niet uitnodigend uit, dus doorvaren. De jachthaven bij Sehnde ( km 184,6) heeft een hele lage steiger, dus doorvaren. Sluis Anderten ligt bij km 174,3. We zijn er nu zo dichtbij dat we besluiten om toch te schutten en daarna de haven van de Hannoverschen MC ( soort Strekdam) te bezoeken waar we op de heenweg ook hebben gelegen. Bij de sluis moeten we twee uur wachten en bijna nog langer. De sluismeester was vergeten dat er ook nog Sportboten lagen te wachten. Bertus trekt de stoute schoenen aan om te vragen of we met deze schut mee mogen. Dat mag gelukkig, dus landvasten los en volle porrie naar de sluis. Sportboten moeten namelijk altijd op een wachtplaats wachten zover van de sluis vandaan zodat niemand er last van heeft en wij de sluis ergens in de verte zien liggen. We schutten en dalen 15 meter, dat betekent 9 keer overpakken. De vrachtvaarder die voor ons ligt heeft niet eens vast gemaakt, dus houdt de motor aan.

Na de sluis aan stuurboord een klein zijkanaaltje in om na 2 km in onze jachthaven aan te komen, waar we hartelijk worden ontvangen. Bij het betalen van het liggeld drinken we een biertje (€1 per fles) en nog een en nog een…. het is gezellig en we vergeten de lange dag. 

 

Vrijdag 20 juli

Gisteren besloten we dat we hier minstens twee nachten zouden blijven. We zetten de fietsen op de kant en gaan boodschappen doen en de kaarten voor de kleinkinderen op de bus doen, die al een paar dagen klaar lagen. Geen postbus tegengekomen in die dagen, maar nu wel. We appen Dietmar dat we in Hannover liggen en nodigen hem en Ilse uit voor een kop koffie of een biertje. Dit gaat niet door want ze hebben andere plannen. Bertus gaat zijn lijstje klussen afwerken, Elvira doet de was en gaat daarna het stadje Misburg bekijken. Bij de macDonald is de WiFi niet goed genoeg en ook bij het busstation is de hotspot niet geweldig. 

Ook in de haven heb ik geen 3G, dus alvast stukje erbij schrijven en morgen onderweg de site bijwerken.

Om kwart over tien krijgen we buren. Die hebben 5 uur voor de sluis gelegen. Gelukkig komen we de eerste tijd geen sluizen tegen.

Zaterdag 21 juli

We gaan weer door het mooie zijkanaaltje terug naar het MLK. Het is ‘s morgens nog wat bewolkt, maar als de zon erdoor komt wordt het warm en benauwd. We varen 37 km en stoppen bij een vrije ligplaats op km 171 bij het plaatsje Haste. Elvira pakt de fiets en gaat de omgeving bekijken. Bertus houdt zich bezig met de schroefas, maakt de wierpot schoon en is druk, druk, druk.

Zondag 22 juli

Vertrek om 7.45 We varen 60 km. Ons doel is vandaag de jachthaven Lübbecke, waar we op de heenweg ook gelegen hebben. Op het terras drinken we met de voorzitter van de vereniging en zijn vrouw een paar biertjes. We liggen deze keer niet in een box, maar aan de steiger voor het restaurant. Het is een komen en gaan van gasten daar, dus je zult er wel goed kunnen eten. Dat hebben wij niet geprobeerd, want er is nog eten aan boord.

Onderweg bij Minden varen we over de kanaalbrug over de Weser en varen langs de vrije ligplaats waar we op de heenweg hebben gelegen.

Maandag 23 juli

We pakken de fietsen en gaan richting centrum Lübbecke. Er moeten een Lidl, Aldi, bouwmarkt in de buurt zijn. We zien ze niet, zijn toch verder weg dan gedacht. We komen wel een supermarkt tegen en doen inkopen voor vanavond het eten. We zijn hier blijven liggen en doen dat ook morgen, omdat er een station in Lübbecke is en de haven goed beschermd is, dan kan Lln de auto hier veilig stallen en weer met de trein ophalen.

Dinsdag 24 juli

‘s Morgens pakken we de fiets om naar het station te rijden om te kijken of Ellen daar de auto veilig kan parkeren. Dat zou eventueel kunnen. Ellen arriveerde om half twee en heeft onze biervoorraad aangevuld met vele blikjes bier, die we direct hebben aangesproken.

Woensdag 25 juli

We maken gebruik van de auto en vullen onze dieselvoorraad aan en slaan direct een voorraad flessen water in. Ll laat de auto in Lübbecke ( spreek uit zoals in pulleke) in da jachthaven geparkeerd staan. Of ze nu de auto naar het station brengt en daarna terug fietst of dat ze dat doet als ze de auto ophaalt. Dat blijft hetzelfde en het is nu al warm. Bertus tankt water en we vertrekken. We zien wel waar we terecht komen. We meren af bij een vrije ligplaats in Tanne kap bij km 80 MLK. Zodra we zijn afgemeerd zoeken we de schaduw aan de kant op onder de bomen. Het is geen weer om te wandelen of om te fietsen. Het is veel te warm.

Donderdag 26 juli

Na een klamme nacht vertrekken we al vroeg om het laatste stuk MLK te varen. Om iets voor twaalven meren we af vlak bij de sluis Bevergern in een klein zijkanaaltje bij het stadje Hörstel We liggen heerlijk onder de bomen. Af en toe wandelen we een stukje, maar in de schaduw is het toch het prettigst. Het blijft warm, maar daar hebben ze in Nederland ook last van.