1. Vertrek

Om 10.45 op zondag 5 mei vertrekken we uit de haven van Elburg. We gaan richting Harderwijk. Maandag om 9.00 uur komt de zeilmaker de buiskap monteren. We arriveren om een uur of een in Harderwijk en meren af in de Lorentz haven

Maandag 6 mei

Om 9.00 uur komt Gregory Van de firma Houtkoop met de Buiskap en gaat monteren. Ondertussen fietst Elvira naar de stad om boodschappen te doen. Bij terugkeer nog een keer naar de stad om te pinnen. Bij de SNS winkel geen pinautomaat, moet je voor naar Nunspeet of Ermelo. Had ik net mijn limiet verhoogd, maar dat kan alleen bij een eigen bank, dus wel pinnen bij een andere bank maar niet genoeg. Dus weer terug naar de Belinga om een andere pas op te halen. Na 30 km heen en weer fietsen Houtkoop betaald. Weer aan boord begint het te regenen. Testcase goed gelukt. Het luik kan open blijven. Doen we niet, want binnen is het warm.

Dinsdag 7 mei

We vertrekken om 9.00 uur. We drijven nog in de haven als Wim belt:Arie de “oude krijger” is gisteravond overleden. Niet geheel onverwachts, maar we worden er stil en verdrietig van.

Om12.00 uur meren we af in Bunschoten. Bertus gaat de machinekamer in en Elvira gaat boodschappen doen. ‘s Middags komt de havenmeester langs en betalen we liggeld €1,30 per m + €2,50 voor de stroom. In de haven is het een komen en gaan van de pont naar Zeewolde en ook botters varen heen en weer.

Woensdag 8 mei

Vandaag blijven we in Spakenburg. Er wordt veel regen voorspeld en dat blijkt waar te zijn. Pas in de avond begint de zon te schijnen. We hebben veel plezier van onze kachel die goed zijn best doet.

Donderdag 9 en vrijdag 10 mei

Vandaag op weg naar Huizen waar we 2 nachten willen blijven. Vrijdagavond willen we naar Elburg om de familie Junte te condoleren met het verlies van Arie en Huizen is makkelijk met de auto te bereiken. Inge heeft aangeboden om ons op te halen en weer terug te brengen.

In Huizen hebben we 2 jaar geleden ook gelegen en in de haven is niets veranderd, behalve de WiFi die doet het niet meer. Het onderhoud was te duur, daarom bieden ze die service niet meer aan. Wel is er net een nieuwe Lidl vlak bij de haven geopend. Met gratis WiFi , dus na het boodschappen doen terug naar de Belinga en met medenemen van iPads en telefoons weer terug naar de Lidl, maar we zijn thuis zo verwend met hoge internetsnelheid dat de Lidl een deceptie is.

Inge is er vrijdag aan het eind van de middag met handheld marifoon van Ll die we weer mogen lenen, dat is in sluizen makkelijk als er buiten wordt gestuurd. Onze dochter heeft ons heen en weer van Huizen naar Elburg gebracht. Thuis nog wat kleine spulletjes opgehaald.

Morgen gaan we weer verder richting AR kanaal via Muiden.

Zaterdag 11 mei

Om 9.30 uur vertrekken we uit Huizen richting Muiden. Ons doel vandaag is Weesp, dan kunnen we morgen het Amsterdam-Rijn kanaal bevaren. Volgens Bertus is er dan weinig vrachtverkeer.

Onderweg op het Gooimeer zijn er aardig wat golven te bedwingen, de laden en kastjes in de kombuis moeten op slot. In Muiden zien we de Groene Draeck liggen en natuurlijk het Muiderslot. Via de Groote Zeesluis, onze 2de sluis deze reis, er zullen er nog velen volgen ……, gaan we naar binnen en volgen de Vecht tot Weesp. De mast gaat plat, maar er moeten toch nog 3 bruggen voor ons draaien. Kosten €3. In Weesp komen we langs molen ‘t Haantje en worden hartelijk uitgenodigd om de molen gratis te komen bekijken. Na afmeren lopen we eerst richting de volgende sluis om te kijken of die werkelijk open staat, maar dat kunnen we niet goed zien. Dan naar de molen. In eerste instantie aarzelen we om de trap naar boven te nemen, het ziet er wel erg privé uit. Dat is ook zo, maar omdat het nationale molendag is, mogen we naar boven en naar buiten via de slaapkamer om de molen in werking te zien. We krijgen uitleg van de eigenaar. De molen heeft eerst dienst gedaan in Amsterdam en is daarna verplaatst naar Weesp.