2 Rondje noord uit, vervolg

Zondag 12 mei

Tijd: 7.30 – 12.15
Afstand: 48 km

Met de havenmeester afgesproken: 7.40 de brug, daarna om 8.00 uur de sluis. We zijn iets te vroeg bij de sluis. Bertus probeert de sluismeester op te roepen en om precies 8.00 uur geeft hij antwoord. Wij liggen alleen in de grote sluis. Daarna door richting Delfzijl. Als het tegenzit gaan we Emden binnen, anders door naar Delfzijl. Bij Emden hebben we de stroom nog mee, dus we varen door. Deze keer meren we niet af in de jachthaven van Delfzijl maar gaan door de zeesluis Delfzijl, daar schutten we in de grote kolk, de kleine kolk is nog steeds gestremd. Bij Farmsum staat op de kaart een aanlegplaats. Als we daar invaren is die niet voor pleziervaart, alleen binnenvaart en vracht. We wagen het erop, tenslotte is het zondag. We liggen in een industriehaven. Het is nog steeds prachtig mooi weer.

Maandag 13 mei

Tijd: 10.20 – 12.30
Afstand: 8 km
Havengeld: € 15,55 incl t.bel geen stroom.

Ons doel vandaag is Appingedam. Op de heenweg wilden we hier vanuit Groningen ook al heen, maar toen zijn we doorgevaren naar Delfzijl. Het is maar een klein stukje van Farmsum naar Appingedam, Bij de Woldbrug: dubbel rood. Er ligt een boze binnenvaarder vooruit, achteruit te varen. Hij heeft zeker niet gekeken bij de scheepvaartberichten. Wij trouwens ook niet. Dat doen we nu achteraf. Als de berichten kloppen kunnen we er om 14.00 uur door. We kunnen niet bij de wachtplaats voor sportboten aanleggen, dan maar provisorisch aan een dwarsstang aangelegd. De brug gaat draaien als we een half uurtje liggen, dus we kunnen door. Na nog een aantal bruggen gaan we stuurboord uit richting Appingedam. We moeten door de Groevesluis Noord. Bertus vraagt hoe diep de drempel voor de sluis ligt. Die ligt op 1.70 m dus we kunnen er overheen. We dalen een flink stuk. Voor de Eendrachtsbrug zien we een telefoonnummer, geen marifoonkanaal. We bellen, maar krijgen geen gehoor. Vlakbij de brug staat een bordje met druk op de knop. We zien geen knop. Bijna hebben we aangemeerd aan een steigertje, als we toch een knop zien, achter het bordje. De verf is van de knop wat afgebladderd, dus bijna niet te zien. Elvira op de knieën om bij de knop te komen. We hoeven niet lang te wachten, daar komt de brugwachter, die ook de havenmeester is, op de brommer ons toegang verschaffen tot de haven van Appingedam. We krijgen een plaats voor het bejaardenhuis En worden vriendelijk toegezwaaid door een enkele bewoner.
De biervoorraad is gevoeglijk geslonken, dus googlen: waar is een jumbo. Lopend te doen. Als ze klok bier hebben laten we het bij de boot bezorgen is onze gedachten. De jumbo heeft wel klokbier, maar bezorgd niet. We nemen wat blikjes mee, want met dit mooie weer zonder bier, dat gaat niet. Terug naar de boot komen we de Appie tegen. Daar hebben ze ook klokbier, maar ze bezorgen woensdag pas. Daar blijven we niet op wachten. De AH is vlakbij onze ligplaats, dus we nemen een winkelkarretje mee. Bij de Belinga worden de lege kratten ingeladen en Bertus op pad volle kratten te halen. Elvira gaat het stadje bekijken. Er zijn 5 beelden van kussende mensen. Ze heeft er 3 gevonden. De hangende keukens is ze niet tegen gekomen en het was te warm om nog verder te lopen. ’s Avonds eten we een patatje met kroket en doen weer net als iedere avond 3 spelletjes Rummikub.

Dinsdag 14 mei

Tijd: 10.00 – 12.45
Afstand: 21 km

Bertus heeft met de havenmeester afgesproken dat we om 10.00 uur graag een brugopening willen. Wij zijn op tijd, maar de brugwachter niet. We proberen te bellen, maar geen gehoor. Aan deze kant zit geen bel, denken we, dus eerst aanleggen aan een gammel hekje, daarna achteruit om proberen aan een boom aan te leggen om zo bij de havenmeester te komen, maar via de verrekijker ziet Bertus dat er toch een bel bij de brug is, ook weer bijna niet te zien, dus weer naar de brug. Op de bel gedrukt en even gewacht en ja, daar komt de brugwachter op zijn brommer en doet handmatig de brug open voor ons. Op onze opmerking dat het tel.nummer niet te bereiken is, krijgen we als antwoord een schouderophalen.
In de sluis, nu gaan we omhoog, 2 keer overpakken en daarna weer het EMS Kanaal op richting Groningen. We willen in de jachthaven van de motorbootclub Groningen afmeren, maar de haven is verplaatst. Dan maar kijken of ons oppertje aan de kade vrij is. Dat is zo en daar knopen we de Belinga vast. Bertus gaat de machinekamer in en gaat bezig met het schuren en lakken van een stukje potdeksel. Elvira loopt richting stad, maar gaat nu over de brug en komt bij een IKEA uit.
Het waait behoorlijk. De vlag gaat naar binnen, voordat ie kapot waait. Wel schijnt de zon en is het nog steeds warm. Na het eten vervolgen we onze competitie Rummikub.

Woensdag 15 mei

Tijd: 8.35 – 12.35
Afstand: 30,4 km

Na ontbijt en aankleden, landvasten los om naar de Oostersluis te varen. We moeten wachten, want er liggen een aantal schepen in. Als de sluisdeur opengaat komt het cruiseschip uit Basel eruit. Daarvoor hebben we op de heenweg moeten verhalen. Het schip gaat stuurboord uit en maakt vast op de plek die wij net hebben verlaten. We hoeven dit keer niet te verhalen, want we zijn al weg. Na de sluis met twee bruggen komen we nog een aantal bruggen tegen. Soms de mast een klein eindje laten zakken, soms eronderdoor of de brug gaat voor ons open.
Bij de platvoetbrug verlaten we het van Starkenburgkanaal en gaan stuurboord uit onder de brug door en het Reitdiep in. Toen we in 2018 uit Berlijn kwamen zijn we hier ook doorgevaren en we vonden het toen een mooi stukje water. Dat is het nog steeds en we genieten volop van de verrassende bochten en bochtjes. We stoppen nu niet in Zoutkamp, we hebben eten, water en volle accu’s, dus we zoeken een vrije ligplaats. Die vinden we niet ver van Zoutkamp in Lauwerzijl. Enige nadeel: we kunnen niet van boord. Aanleggen, biertje, snacks, lezen, nieuws bijhouden, eten, rummikub en slapen. Het is nog steeds mooi weer.

Donderdag 16 mei

Tijd: 8.55 – 12.30
Afstand: 30,3 km
Havengeld: 3 x €16,40 incl. stroom + t.bel.

Iets voor 9 uur vertrekken we van deze vrije ligplaats. We hebben geen doel, we zien wel wanneer we het varen zat zijn. Het waait flink en dat merken we vooral op het Lauwersmeer. Om een uur of twaalf zijn we in de buurt van Dokkum. Op het Dokkumer Grutdjip zien we een mooie vrije ligplaats. We leggen aan en liggen prima. Elvira gaat boodschappen doen. Om op de weg te komen gaat ze bijna kruipend een helling op met hoog gras. Ze neemt de telefoon mee, zodat ze Bertus kan bellen als ze terug komt, zodat hij haar op kan vangen. Dat is naderhand niet nodig, wat verderop is een trap waar je vanaf kunt, maar dan moet je wel over een heel smal steigertje lopen. Onderweg heeft ze wel een betere aanlegplaats gezien met water en stroom. We besluiten om daar morgen heen te varen. Dan kan Bertus de stroom ook gebruiken voor de schuurmachine. Hij is bezig met het potdeksel achterop. Ook de waterkraan lokt. We genieten in de zon van een biertje, eten en doen een een spelletje Rummikub.
Vrijdag 17 mei varen we een stukje naar de andere ligplaats. Elvira doet de was, Bertus het potdeksel. Boodschappen worden gehaald en het stadje bekeken. Ook zaterdag 18 mei en zondag (Pinksteren) 19 mei blijven we in Dokkum.

Maandag 20 mei

Tijd: 9.25 – 12.10
Afstand: 17,3 km

Om half 10 verlaten we ons plaatsje in Dokkum. We varen over de Dokkumer Ie. Bij de bruggen moeten we tolgeld €5 betalen, daarvoor had onze buurman in Dokkum al gewaarschuwd.
Bij de Steendamse brug is het tolgeld € 3,50.
Het Reitdiep in Groningen is mooi varen, maar de Dokkummer Ie mag er ook zijn. Afwisselend met bochten, landschap met koeien en schapen, dan weer langs huizen in een dorpje. Een boerderij in de verte. Je komt van alles tegen. Ook zijn er veel Marrekrite aanlegplaatsen. Dat doen ze goed in Friesland. Het zijn vrije ligplaatsen waar je 3×24 uur mag aanleggen. Soms een steiger, soms een dalwand. Keurig onderhouden. Daar kan het bestuur van de Gastvrije Randmeren een puntje aan zuigen. Aan een van die steigers in Mienum leggen we aan. Bertus kan niet verder met het potdeksel, want er wordt regen voorspeld. Voordat de regen begint gaat Elvira de benen strekken op een smal paadje langs het water. Er wordt volop gefietst. Dat zagen we ook onderweg. Daar werd de Friese fiets Elfstedentocht gereden.
Toen barste de regen los. De eerste regenbui van deze vakantie. Het gaat tekeer met donderslagen en bliksemschichten. Er valt behoorlijk wat water uit de hemel. We vermaken ons na het eten weer met een spelletje Rummikub. Het wordt een vast item in deze vakantie.

Dinsdag 21 mei

Tijd: 8.50 – 14.25
Afstand: 50,7 km
Havengeld: 2 x € 22 incl. stroom + t.bel.

Iets voor negen uur gooien we los, nadat Bertus de achterdraad losgemaakt had van de landvast van de achterbuurman. Hij had de draad wel dubbel genomen, maar niet door onze lus gehaald. Dat hebben we vaker meegemaakt deze vakantie. De landvasten worden aan de wal vastgeknoopt en het liefst bovenop onze lus…
We komen weer een aantal bruggen tegen. In Leeuwarden hoeven we geen tolgeld in een klompje te doen. Het geld, zoals aangegeven in de ANWB almanak (van 2014) wordt niet meer geïnd bij de bruggen, maar bij het liggeld in Leeuwarden. Daar hebben wij geen last van. We varen deze keer alleen door Leeuwarden zonder aan te leggen. Soms moete we wel even wachten omdat eerst de bus over de brug moet, maar verder gaat het vlot. De laatste brug aan het eind van de stad gaat wel heel speciaal omhoog, het hele wegdek gaat een stuk de lucht in. (zie foto). We varen de staande mast route, dus alle bruggen kunnen voor ons open. Als we spoorbruggen tegenkomen, hoogte ongeveer 5 m laten we de mast een stuk zakken, zodat we niet hoeven te wachten. Het van Harinxmakanaal verlaten we voor het Prinses Margriet kanaal. Daar zijn de brughoogten iets meer dan 7 meter en daar is onze mast op aangepast, dus geen mast meer laten zakken. We overwegen om in Grou te stoppen, maar varen toch door tot Sneek, waar we middenin de stad afmeren. Het was een lange dag varen voor ons doen en als de havenmeester langs komt betalen we voor twee dagen. Morgen blijven we in Sneek liggen. Bertus gaat zijn gereserveerde flex ophalen en na een of meerdere biertjes, eten en natuurlijk 3 spelletjes rummikub.

Donderdag 23 mei

Tijd9.00 – 15.45
Afstand: 57 km
Havengeld: € 29,40

Gisteren zijn we in Sneek blijven liggen. Bertus kon door met het potdeksel en Elvira ging weer voor een paar dagen eten inkopen. ’s Middags begon het te regenen. Dus boekje lezen, spelletje doen en filmpje kijken. Na het eten en afwassen weer onze competitie Rummikub.
Vandaag losgegooid om iets voor negen. Om 9.00 uur draaien de bruggen. Wij zijn de eersten. Er wordt ZW 4 voorspeld en we spreken af om door de grote sluis bij Lemmer te gaan en dan zien hoe het weer en water eruitziet. In de sluis moeten eerst twee binnenvaarders afmeren, dan zijn wij met nog enkele zeiljachten aan de beurt. We passen onder de brug door en meren af aan bakboordzijde. De al opgehangen stootwillen moeten we wel nog even laten zakken. Er loopt een soort ijzeren? balk vlak op het water, die meebeweegt met instromend water, daartussen zit niets en daarboven een smal wandje met afmeerboeien. Buiten de sluis varen we een stukje en besluiten dat we doorgaan naar Urk. Dat hadden we beter niet kunnen doen. Bij de Rotterdamse Hoek lopen hele rare en nare golven. We stuiteren eroverheen. Binnen horen we allerlei geluiden en moeten alles safe stellen. Buiten zijn zelfs de bezems uit de loopplank gevallen. Dat hebben we nog niet eerder meegemaakt. Bertus zoekt een stuk dieper water op voor iets minder golfslag. De hele weg moeten we ons schrap zetten en vasthouden. Even loslaten en je valt onderuitt (Elvira). Als we boven Urk liggen probeert Bertus bakboord uit te gaan, maar dat is nog te vroeg. Nog een stukje verder stuiteren. Dan ja hoor bakboord uit en we kunnen weer rustig zonder handen op de Belinga rondlopen en wc bezoeken. Aangekomen op Urk vastleggen en een biertje genuttigd.
Daarna op pad om bij de vishandel een gebakken scholletje en een paar zouten te scoren. Opgegeten op de boot met natuurlijk wat biertjes.
Geen afwas, dus door naar de Rummikub competitie. Het was een spannende dag en we zijn er allebei moe van, dus vroeg naar bed.

Vrijdag 24 mei

Tijd: 9.45 – 13.15
Afstand: 34,5 km

Gisteren had Bertus met Hoekman om half 10 afgesproken om te gaan bunkeren. We zijn te vroeg klaar met douchen en ontbijten, dus wachten tot 9.15 uur. Dan varen naar Hoekman en bunkeren. Na het bunkeren richting Ketelbrug. Inge stuurt een appje. Die volgt ons op de telefoon en hoopt dat we op tijd binnen zijn voordat het noodweer losbarst.
Bij de Reevesluis gaat de sluis open om een jachtje eruit te laten. We zijn nog wel een eindje weg dus Bertus roept de sluis op, maar krijgt geen antwoord. Dan gaat de sluis weer dicht. Niet leuk. Vlak bij de sluis weer een oproep poging. Weer geen antwoord. Maar… het licht gaat op rood-groen.
Na de sluis genieten we van de haring die we gisteren op Urk gekocht hadden en dan zien we de kerktoren van Elburg. We draaien het kanaal in dan onze box in. Nadat alles opgeruimd is, komt er een bui regen over ons heen. Vannacht blijven we nog aan boord er komt nog meer regen aan. Na het eten en afwassen. Rummikuppen en dan de doos opbergen voor de volgende keer.
De afgelopen weken hebben we zeer mooi weer gehad, met weinig regen.