Rondje Flevoland

Zondag 21 juni.
Er wordt de hele week mooi weer voorspeld dus trossen los om 10.45 uur en varen. Eerst besluiten aan het eind van het kanaal stuur- of bakboord uit. Het wordt bakboord, dus Buiskap naar beneden en de mast een eindje laten zakken, bijna onder de brug nog een eindje en na de brug mast en buiskap weer omhoog. Ons doel is de Lorentzhaven in Harderwijk. Gratis liggen. Onderweg zien we een zeilwedstrijd en we varen er naar toe. Het zijn Finnen en Solo’s. We zien Nanne, Ruurd, René en nog een paar bekenden. Nog een wedstrijd en dan gaan ze naar de wal. Het lijkt ons leuk om ze te spreken en besluiten om in hun haven (Molecaten) de Belinga af te meren. Dan lopen we naar het jollenstrand na overleg met de havenmeester en drinken een biertje bij de Finn van Nanne. Ondertussen komt ook de rest aan land, maar iedereen gaat direct naar huis, dus wij gaan ook verder met ons oorspronkelijke plan. Om 16.00 uur zijn we in de Lorentzhaven waar Nanne op ons wacht. Hij wil graag de Belinga bekijken. We drinken een aanlegbiertje en een frisje voor Nanne.
Na het eten maakt Elvira nog een avondwandeling en gaat op zoek naar de Lidl, volgens Bertus vlak om de hoek, maar wel 20 minuten lopen.

Maandag 22 juni.
‘s Morgens vroeg worden we gewekt door fabrieksgeluiden. Logisch, we liggen in een werkhaven. Dus vroeg vertrekken. Het is mooi en prima vaarweer. Ons doel is Huizen. Onderweg zien we een steiger vlak bij Harderwijk, waar je ook prima gratis kunt afmeren. Een alternatief voor de Lorentzhaven voor de volgende keer. Je kunt er alleen niet van boord, maar dat vinden we niet erg. Het varen gaat zo lekker dat we na de sluis bij Nijkerk besluiten om door te varen. Misschien Lelystad? Het wordt Lelystad en we meren na 7,5 uur en 73 km af in Bataviahaven. Omdat we geen antwoord krijgen op onze marifoon oproep gaan we richting havenkantoor om ons te melden, maar de havenmeester is al naar huis.

Dinsdag 23 juni
Er wordt warm weer voorspeld de komende dagen. We vertrekken vroeg (7 uur) uit de Bataviahaven en varen richting IJsseloog. Voor de eerste keer gaan we ‘s nachts ankeren. We hebben een mooi plekje aan het begin met genoeg diepte en draairuimte, want de wind gaat 180 graden om en daarna weer 180 graden. Het bevalt ons prima, lekker windje en mooi weer. Ok de volgende dag blijven we hier liggen en Bertus laat ons nieuwe aggregaat draaien. Daar zijn we heel content mee. Het wordt wel steeds drukker met ankerende bootjes.

Donderdag 24 juni
Het plan was om naar Kampen te varen naar de Buitenhaven, boodschappen te doen water laden en dan door naar de Scheeresluis en op de fiets naar Inge op ziekenbezoek, maar gezien de drukte in het IJsseloog en rekening houdend met Coronaregels vrezen we voor een plekje bij de sluis. Dan maar naar Elburg en met de auto naar Inge. Zo gezegd, zo gedaan. In Elburg boodschappen( bier) en water aanvullen. Wel aan boord blijven slapen. Ook vrijdag blijven we aan boord. ‘s Nachts komt de regen en koelt de lucht af. Zaterdag gaan we thuis slapen.