Jachtcenter Elburg zomer 2024

Er kwamen steeds meer scheuren, blazen en blaasjes op de romp en op het boeisel onder het potdeksel. De Belinga moet nodig worden aangepakt en dat is niet in een week klaar. Dan maar de winter van 2024 in de hal bij Kaandorp. Na enig denkwerk is dat toch niet handig. In de winter staan alle boten dicht op elkaar en als we de romp willen aanpakken moeten we er wel met de steiger omheen kunnen. De Gicom bij Ketelhaven is deze keer geen optie. Dan moeten we heen en weer met de auto en daar kunnen we niet binnen staan.
We besluiten om er in de zomer uit te gaan bij jachtcenter Elburg. Daar hebben we de ruimte en geen last van het weer. Afspraak gemaakt en op dinsdag 25 juni varen we de Belinga tot onder de kraan. De mast wordt eraf getild en de Belinga op de bok en naar binnen. Jan zet ons in een bijna lege loods en Bertus organiseert een werktafel en een koffie tafel. Onze aanhangwagen staat nog bij de Argo en is in gebruik bij Edgar. De eerste paar dagen is het dus: alle gereedschap en stofzuiger ophijsen naar het achterdek. De grote stofzuiger aan de bok met een slot. Dit gaat gauw vervelen en als Edgar er het weekend is haalt Bertus de aanhangwagen naar onze loods.
De eerste weken is het blazen afsteken en schuren, schuren, schuren ….
Uit de blazen komt het water tevoorschijn. Bertus gaan aan de gang met de romp en Elvira met het lakwerk en met het onderwaterschip, met hulp van Evert Jan, die schuurt en verft de hoge delen, waar Elvira niet bij kan. Deurtje, mast en luik achterdek worden met de föhn kaalgekrapt en daarna geschuurd en gelakt, geschuurd en gelakt…… Het luik bij de ingang zit met kit muurvast, dus die moet op de boot worden kaalgekrapt en geschuurd en gelakt.
Ondertussen zijn we allebei ook nog een week ziek. Corona slaat toe.
De romp en het boeisel aan bakboord neemt Bertus goed onderhanden. Aart de Vries komt helpen met het polyester. Stuurboord hebben we in de winter van 2017 goed aangepakt, maar er zijn toch wel plekken die aandacht verdienen. Bij de zwemtrap komt nog een tegenvaller tevoorschijn. Een grote blaas waar het water uitstroomt na inprikken. Daarna is het schuren, dan insmeren met injectiehars dan schuren, plamuren, schuren, nog een keer plamuren , nog een keer, dan de primer 2 keer en dan met blauw 2 of 3 keer afschilderen.


Na anderhalve maand iedere dag naar Kaandorp om aan de Belinga te werken, min een week ziekzijn, gaan we naar de kraan om de boot te water te laten. Dat gaat niet zo goed, de zelen kunnen niet op de goede markeringen geplaatst worden, dan maar zonder antifouling onder de stempels, gauw het water in. De mast via de mastenkraan en met behulp van Ton in de mastvoet bevestigd. Ook niet helemaal goed, de ringen van de schroeven sluiten niet goed. We besluiten dat aan te passen als we in de box liggen. Is inmiddels gebeurd.