1. Rondje noord uit, we zien wel.


Het rondje Maas-Moezel-Rijn, wat we al een paar jaar van plan waren gaat hem definitief niet worden. De sluizen in Frankrijk worden steeds onbetrouwbaarder, de waterplanten steeds meer. Nog even gedacht om via de Rijn naar de Moezel te varen, maar op de Rijn zijn weinig aanlegplaatsen en om nu iedere dag 8 à 9 uren te varen hebben we geen zin meer in. Ook richting Maastricht is nog even voorbij gekomen, maar dat is hem ook niet geworden. Na wat heen en weer gepraat is het richting Noord Duitsland geworden. We spreken niets af hoe, waar, hoelang, we gaan gewoon en zien wel. ,
Maar goed dat we niet naar Frankrijk zijn gegaan, De route via Verdun kan dit jaar helemaal niet. Er is wel een alternatief, zie kaart.


Zondag 5 mei

Tijd: 12.00 – 15.00
Afstand:23,3 km

Om 11 uur koffiedrinken met de Kobussen, daarna, na de uitgeleende verfbrander terug te hebben, om ongeveer 12.15 uur de landvasten los en op weg, richting Reevesluis. Daar aangekomen konden we direct invaren. Bertus riep de sluis op met de marifoon binnen, meestal doet hij dat met de handmarifoon. De sluismeester was verrast, in zijn systeem stond bij onze marifoon ATIS nog steeds de naam van de Zeelandia. Dat moesten we maar gauw veranderen anders kregen we daar problemen mee. Die verandering had ik al gedaan bij de aankoop van de Belinga, maar het was nog niet doorgevoerd in het systeem van de sluis. Dat schijnt handmatig te moeten gebeuren. ICT en overheid is nog steeds geen goede combinatie.
Na de sluis besluiten we naar het Keteleiland te gaan. Er staat toch meer wind dan we dachten. Bij de kop van het eiland worden we zwaaiend begroet door Ingela, die is met Veer aan het spelen en in de haven pakt Gerrit onze touwtjes aan. Het is al meer dan een half jaar geleden dat we hier voor het laatst waren….
‘s Middags drinken we een biertje met Gerrit en Ingela op de Belinga. Na het eten doen we een spelletje Rummikub. Stand B-E, 0-3
Via het liveblog zien we Max tweede worden.


Maandag 6 mei

Tijd: 9.05 – 13.35
Afstand: 47 km
Havengeld: € 16,25

Al vroeg, voor ons doen, om 9.05 uur is Bertus bezig met de landvasten van dubbel naar enkel om de afmeerbolders te doen. Volgens hem is het weer te mooi om nog langer te blijven liggen. Dan maar onderweg ontbijten. Vandaag gaan we naar de Lemmer. Een tussenstop op Urk is niet nodig, we hebben nog diesel genoeg. Met weinig wind en veel zon varen we naar onze bestemming. Daar aangekomen willen we een plaatsje zoeken voor de kleine sluis, maar daar is geen plek. De sluis staat open, dus dan maar de sluis in. De sluismeester staat klaar met een klomp om geld te vangen, maar daar hebben we nog niet op gerekend, Vastgemaakt in de sluis heeft Bertus alsnog onze schuld van € 7,50 voldaan. Afgemeerd om 13,35 uur tussen sluis en brug liggen we dichtbij het centrum. ‘s Middags naar de Action en na het eten spelen we weer drie spelletjes Rummikub. Bertus komt op stoom en wint er 1.


Dinsdag 7 mei

Tijd: 9.20 – 14.50
Afstand: 50,6 km
Havengeld: € 19,25 incl. stroom en t.bel.

Na het ontbijt vertrekken we om 9.20 uur door Lemmer verder naar het noorden.
We hebben geen eindbestemming in ons hoofd. We volgen het Prinses Margriet kanaal. Onze mast is bij de vorige eigenaar ingekort tot op PM kanaal hoogte. Dat klopt, we kunnen met staande mast onder alle bruggen door. Bij de splitsing met het kanaal vanaf het Tjeukemeer herinneren we aan het vastlopen van de Zeelandia met de groep van Dietmar.
Om 2 uur zijn we het varen wel een beetje zat en we zoeken een oppertje om vast te leggen. Het kanaaltje naar Wartem ingevaren. Daar is wel een grote jachthaven maar het vrije oppertje is bezet. Dan maar door, weer het PM kanaal op.
Bij Burgum bakboord uit en in de jachthaven een plaatsje gezocht. Om 14,50 lagen we vast. De hele dag was het droog weer en zonnig, maar buiten toch wel koud omdat we de wind tegen hadden.
‘s Avonds nog weer 3 spelletjes rummikub gespeeld.


Woensdag 8 mei

Tijd: 9.25 – 15.00
Afstand: 45 km

Voor het ontbijt eerst douchen. Alles schoon voor 50 cent. Daarna op weg naar Briltil. We lezen dat ze daar een zelfbedieningsbrug hebben, maar daar aangekomen is de brug gesloten. Dan maar door richting Groningen. Inmiddels varen we op het Van Starkenborghkanaal. De bruggen die we tegenkomen kunnen we of onderdoor of met de mast een stukje laten zakken of wachten op een opening. Dat wachten valt iedere keer reuze mee, we kunnen zo doorvaren. De sluis Gaarkeuken ( wat een namen hier) staat open, dus we kunnen doorvaren Na de Oostersluis bekijken we of het oppertje waar we eerder hebben gelegen naast een ponton er nog is. Het ponton is er niet maar wel een stuk kade aan het Eemskanaal Noordzijde. Daar meren we af. Wel een bolder voor de kopdraad en een voor de achterdraad. Een spring kunnen we vastmaken aan een uitsteeksel. Elvira gaat op zoek naar een boekwinkel om een nieuwe multomap voor ons logboek te kopen. Maar de winkel was dicht. Met een omloop terug, daar kwam ik de oude Oostersluis tegen.
Historie van de Oostersluis.
Terug aan boord een biertje gedronken. Voordat we aan eten toekomen wordt ons door een cruiseschip uit Basel verzocht om ons stukje kade voor hen vrij te maken. Dat willen we wel, maar daar is alleen voor de achterdraad een bolder te bekennen. Een passant houdt voor ons de kopdraad vast terwijl Bertus op zoek gaat naar de afmeerpinnen en een hamer. Wel gevonden, ze lagen achter een paar gereedschap dozen. Na het vastleggen eten en daarna onze gebruikelijke spelletjes rummikub .
Morgen op weg naar Delfzijl.


Donderdag 9 mei

Tijd: 8.30 – 12.00
Afstand: 28 km
Havengeld: € 30 incl. water en t.bel.

Na een nacht met op de achtergrond het gebrom van een generator gaan we op weg richting Delfzijl. Weer een aantal bruggen met staande mast, een stukje gestreken mast en bruggen die voor ons open gaan. We volgen het Eemskanaal. We treffen het wel met het weer. Een zonnetje en af en toe een paar sluierwolken.
Bij zeesluis Farmsum is de kleine kolk gestremd, dus we moeten in de grote kolk. Daarna de jachthaven in Delfzijl opgezocht. We hebben een mooie ligplaats naast een waterslang, dus morgen na het douchen de watertank vullen. De winkels zijn vlakbij en dus boodschappen doen. Terug via een omweg langs het strand in Delfzijl. Daarna de kaart, waterstanden en stroming bekeken. Morgen om half 10 vertrekken, dan hebben we een paar uur de stroom mee.


Vrijdag 10 mei en zaterdag 11 mei

Tijd: 8.45 – 14.15 Wachten voor sluis 3.5 uur.
Afstand: 48 km
Havengeld: 2 x € 19,50

Om half 10 zouden we vertrekken, maar het is 9 uur geworden. We nemen afscheid van Delfzijl en varen over de Eems en zien de Dollard aan stuurboord richting Leer, ons einddoel vandaag. We hebben behoorlijk wat stroom mee en varen geregeld 18 km/h. Het is wel opletten, want sommige stukken zijn best wel smal. Er is gelukkig niet veel op- en afvaart. Een paar boten maar. Bij Leer melden we ons bij de sluis, maar we moeten tot 14.00 uur wachten om er door te komen. In Leer gaan we de eerste brug door en meren af aan de promenade. Veel toeristen lopen er langs te flaneren. We zitten in de zon en drinken een biertje op het achterdek. Morgen blijven we hier liggen en gaan zondag weer door de brug en de sluis en dan zien we wel.
Zaterdag blijven we liggen. Het is schitterend mooi weer. Korte broek en sandalen aan. Stadje bekijken en daarna gaat Bertus aan de gang met het potdeksel en Elvira leest een boek.
Het is rustig in Leer qua boten en de havenmeester vertelde over een aantal stremmingen. Jammer, kunnen we niet verder. Dan maar terug naar Delfzijl en dan maar Goningen en Friesland ontdekken. Kaarten en boeken bestudeerd voor stroming en tij. Morgen, zondag om 7.50 uur de brug en om 8.00 uur de sluis. De volgende sluisopening is om 14.00 uur, dus dat is niet gunstig. We zien wel en als we het zat zijn kunnen we Emden binnenlopen.


Geef een reactie