Bunkeren en andere tochtjes najaar 2023

Eind augustus komt Hugo een weekje logeren. Hij wil graag op de boot verblijven en 23 augustus wordt hij gebracht door Linda. Na de koffie zwaaien we Linda uit en vertrekken richting Keteleiland. Daar ontmoeten we Nollie en Greet. Hugo ligt meer in het water dan op de kant, ook al valt het weer een beetje tegen. Hij vindt het jammer dat Lex, de hond van Jan en Dinie er niet is, daar heeft hij vorig jaar mee gespeeld en gezwommen, maar die waren er dit keer niet. We zijn op het eiland een paar dagen gebleven en ‘s avonds na het eten is een spelletje Catan vaste prik. Zaterdag hebben we open huis bij Johan en Lyda, dus terug naar Elburg en naar huis. Hugo gaat de volgende dag naar huis en wordt door Aalt en Linda opgehaald.

Op 4 september 10.41 uur zetten we koers naar Urk om daar schone diesel te bunkeren, dus diesel zonder toevoegingen. Volgende week zal de diesel weer een stuk duurder worden en het is mooi weer om te varen. Om stil te liggen minder, want het is nog steeds zomers weer. Als we gebunkerd hebben beslissen we waar we verder nog heen gaan. Na de Reevesluis, die ons geduld weer eens op de proef stelt varen we verder over het Veluwemeer naar het Ketelmeer. Onder de Ketelbrug komt ons een snel varende motorboot achterop en voorbij. Die trekt hoge golven. Gelukkig zijn de laatjes in het kombofje op slot, maar niet de laden van de kledingkast in het achteronder. Met veel lawaai zijn die open geschoven. Ook uit het boekenkastje boven de kooien vallen de ordners. Volgende keer erop letten om de laden en de boeken toch maar vast te zetten. Op Urk aangekomen meren we af in een box. We spannen kleedjes tegen de zon en Bertus belt met de bunkerboot. Daar kunnen we morgenochtend om 10.00 uur terecht. We drinken een aanlegbiertje. Elvira gaat het dorp in om boodschappen te doen. Daarna is het tijd voor de warme hap en daarna een spelletje rummikub. Morgen beslissen we wat we na het bunkeren gaan doen.

De volgende morgen varen we naar het bunkerstation, waar we even moeten wachten en daarna snel worden geholpen. We laten de tanks volgooien en ook de losse tanks. Dan hebben we weer genoeg diesel voor de volgende maanden. We hebben besloten om deze dag op Urk te blijven en we varen terug naar onze al betaalde box. ‘s Middags gaan we op stap naar de Coöperatie. Het is warm om te lopen, maar de fietsen hebben we niet aan boord, dus geen andere optie. We lopen verkeerd en daardoor komen we te laat aan bij de winkel en moeten een uur wachten… Dat doen we niet en gaan terug naar de boot. Onderweg struikelt Elvira en valt plat op haar gezicht. Zonnebril stuk, gezicht gehavend en nog een paar blauwe plekken uit het zicht.
De dag erop terug naar Elburg, we hebben niet zoveel zin om door te varen naar Enkhuizen of een ander Zuiderzeestadje.

In Elburg meren we af aan de steiger achter de Denen. De botterdagen komen eraan en dan moeten we onze box uit. Bertus dreigt nu al dat we dat volgend jaar niet nog een keer doen. We gaan het meemaken.
Zondags na het botterweekend varen we terug naar onze eigen box. De schipper die daar gebruik van heeft gemaakt, wilde eigenlijk tot maandag blijven, maar na een paar woorden! van Bertus was de box op zondag leeg en kunnen we er zelf weer afmeren.

Zaterdag 23 september zijn er weer de jaarlijkse punterwedstrijden. Het wedstrijd schip is de Opperdan. Voordat een punter met Geert en de bakker kan starten moet eerst de punter gebreeuwd worden. Voorbereiding Geert?

Maandag 25 september hebben we een afspraak met Houtkoop, onze zeilmaker. We laten een doek maken voor de ramen en het houtwerk van de stuurhut. Ook willen we graag een prijsopgaaf om de het afdek boven de kuip te verlengen. Dat wordt ons te duur en we laten het kleed, gekregen van Evert-Jan aanpassen.
Als Gregory is vertrokken maken we de touwen los en vertrekken richting Spakenburg, waar Jan en Joke Foppen met de Foppert zondag al zijn aangekomen.
Na het aquaduct van Harderwijk meren we af aan een steiger ,die is aangelegd voor de pleziervaar, er zijn geen voorzieningen, maar die hebben we ook niet nodig. Er loopt wel een steiger naar de kant, maar die kun je beter niet gebruiken, je kunt niet verder lopen, want begroeid en bovenaan de steiger was het een rommeltje met lege bierblikjes, een stroomkabel en menselijke uitwerpselen. Brrr.
Lekker in het zonnetje gezeten, het is nu te doen zonder extra kleedjes, biertje erbij en na het eten een spelletje rummikub, nu met het grote spel van thuis. Beter te zien dan het reisspel. Met rummikub zijn we aan elkaar gewaagd. Dan wint de een en dan weer de ander.

Dinsdag 26 september gaan we via de Nijkerkersluis richting Spakenburg. Voor de brug bij de sluis moeten we wel de mast een stukje laten zakken. In Spakenburg meren we af voor een zeilboot die tussen de Foppert en de Belinga inligt. Joke en Jan nodigen ons uit voor een kopje koffie. Gezellig.
‘s Middags lopen we het dorp in om boodschappen te doen. We komen langs een paar woonboten, die zichtbaar 2 verdiepingen hoog zijn, maar ik denk dat in het ruim nog een kelder zit. De boten zijn mooi, maar ik zou op dat plekje niet willen wonen. De boten liggen vlak naast elkaar, geen gelegenheid voor parkeren vlakbij, en de fietsen moet je buiten op de steiger naar de boot stallen.
Na voor ons het boodschappen. doen en voor hun na een fietstochtje drinken we een versnapering met de bemanning van de Foppert op de Belinga. Na het eten het nu al gebruikelijke spelletje rummikub.

De volgende dag gaan we weer richting Elburg met een tussenstop meren we af aan de steiger vlakbij het aquaduct van Harderwijk. Het zag er naar uit dat we weer de enige waren, maar er kwam nog een andere passant voor ons liggen. We keken wel met verbazing naar de capriolen voor ze vastliggen. Dat hebben ze vast nog niet vaak gedaan. Donderdag varen we verder naar Elburg waar we in onze box afmeren.

Zondag 1 oktober gaan we een stukje varen met de familie Kobus. Edgar heeft z’n twee kinderen uit Singapore op bezoek. Ook twee zoons, z’n moeder en kleindochter varen mee. Het eerste plan: We varen naar Roggebotsluis om daar om te keren, maar na overleg Plan B: het is mooi weer en we hebben geen verplichtingen, we varen onder de Roggebotbrug door, naar het Keteldiep, de IJssel. de Scheeresluis om via het Reevediep terug te varen.

Donderdag 5 oktober. Het weer lijkt nog goed en we besluiten richting Roggebot te varen. Zover komen we niet. We meren af bij het Vogeleiland, officieel de Eekt, waar vanmiddag ook de Opperdan dit eiland als bestemming heeft. Diana doet inkopen voor de BBQ, want wij zijn al bijna onderweg en hebben al eten aan boord. Na een borreluurtje start Bertus de Cobb op en genieten we van het malse vlees van de slager uit Kampen. De volgende dag blijven we hier nog een dag liggen en zaterdag varen we terug naar Elburg.

Zondag 15 oktober varen we een kort tochtje met de fam. Wulfsen. De zoon (3 jaar) van de zus van de Franse vriendin van Ruben wil graag een boot bezichtigen. Dat kent hij niet. De bergen in Frankrijk zijn hem meer vertrouwd. Hij is zeer leergierig en wil alles weten. Wel spreekt hij alleen Frans, maar via het Engels met zijn tante en zus komen we een heel eind. Ondanks de enkele regenbui is het zeer geslaagd. Daar zijn de meegebrachte hapjes van Fr(A)ns ook wel debet aan.

26 oktober heeft Houtkoop de raam schermen voor de stuurhut gemonteerd. Aan de andere zonnedekkleden moest hij nog wat aanpassen en die gaan we vanmiddag ophalen.