Rondje IJssel

Dinsdag 6 juni 2023 vertrekken we samen met de Opperdan om 9.00 uur vanuit de haven van Elburg stuurboord uit.
Bij de Reevesluis aangekomen gaat de sluisdeur al open. Op hun gemakje komen er twee moterboten uit. Daarna gaan wij plus een zeilboot erin. Na een tijdje wachten komt er nog een motorboot aan en gaat de sluisdeur dicht en de andere open. Doorvaren naar de Roggebot brug waar we nu ( de Opperdan heeft de masten eraf) allebei onderdoor kunnen.
In Kampen bij het tankstation neemt Rien genoeg diesel af om heel ver te kunnen varen en van de winter de kachel te laten branden. Die kachel is op dit moment niet nodig, want het is mooi weer. We kopen een ijsje en Joepie wordt uitgelaten.
Bij de stadsbrug laten we de mast een eindje zakken en na de brug trekken we hem weer op. We varen naar Hattem. Daar aangekomen doen we of we beroepsvaart zijn net als de Opperdan en liggen naast elkaar net buiten de jachthaven. Na een aanlegbiertje lopen we het stadje in. Diana op jacht naar een paar slippers, niet gelukt, en daarna drinken we op het terras een paar lekkere koude ..
Op de terugweg naar de boten stopt Diana bij de patatboer en peuzelen we het gekochte zittend op de Opperdan lekker op. Daarna nog boekje lezen en filmpje kijken en slapen.

Woensdag 7 juni
Voordat we wegvaren duiken de mannen in de machinekamer bij Rien. Hij heeft een probleem met een pompje. Bertus meet de spanning, die is er wel. Dus pomp kapot? Rien denkt dat er een nieuwe moet komen. De pomp heeft geen schuld, na 25 jaar trouwe dienst.
Om 9.40 vertrekken we uit Hattem. Vandaag is het doel: Deventer. Na vier en half uur varen kunnen we aan de kade vastleggen. Na een aanlegbiertje lopen we de stad in. Er is kermis. Diana wil wel schieten voor een nieuwe knuffel voor Joepie, maar de schietmeneer doet niet erg aardig en dan lopen we door. Rien en Bertus zoeken een terras en de dames lopen verder en bekijken winkeltjes. Deventer heeft een groot goed gesorteerd winkelaanbod. Op de diverse markten zijn de kermisattracties uitgestald. Veel snoep- en gokkramen. Ook is er een reuzenpad, botsauto’s en diverse draaimolens. Na het bekijken van de winkels zoeken we de mannen op en drinken ook een biertje op het terras.
Weer op de boot genieten we van toostjes met paling en daarbij natuurlijk een biertje. De macaroni daarna gaat er goed in. Er wordt nog wat gelezen, filmpje gekeken, gewandeld en daarna slapen. Morgen gaan we richting Zwolle.

Donderdag 8 juni om half 10 vertrekken we uit Deventer richting Zwolle. Voor de Spooldersluis leggen we aan bakboord aan. Rien mag van Rijkswaterstaat aan stuurboord aanleggen zodat Joepie van boord kan. We overleggen of we naar de binnenstad van Zwolle gaan. Dus niet. Het nieuwe doel wordt Hasselt.
Daar leggen we aan. Natuurlijk met een aanlegbiertje.Vanavond gaan we BBQen. De voorraad wordt geïnventariseerd: stokbrood uit de oven, nieuwe aardappels(parels) in de aluminiumfolie, kipspiesjes, hamburgers, worstjes, speklapjes en zalmsalade. Meer dan genoeg.
‘s Middags gaan de dames de stad in voor een paar kleine boodschapjes. Ook scoort Diana een paar nieuwe slippers. Met een zwart glinsterende bandjes met diamantjes.
De cop BBQ doet het goed. Daarna koffie en nog wat meer versnaperingen. Lezen, filmpje kijken, spelletje en slapen

Vrijdag 9 juni. Bertus heeft een waterpunt gezien en we willen de voorraad aanvullen, dus lijnen los en naar het water. Het is alleen een kastje met een drukknop. Met een touwtje houden we de knop ingedrukt. Ondertussen gaat Elvira bekijken of we de afval weg kunnen brengen, maar dat lukt niet. Je moet muntjes kopen bij de havenmeester en die hebben we gisteren niet gezien. Ondertussen is de Opperdan ons voorbij gevaren. Na het watertanden strijken we de mast een stukje om onder de brug door te kunnen. Na de brug weer omhoog. Vandaag is het doel Vollenhoven. Daar zijn we jaren niet geweest. Bij de Kadoelerbrug moeten we even wachten op een tegenligger voor een opening.
In Vollenhoven meren we af aan de wal met een grasveldje voor Joepie, een douche voor de opvarenden en een vuilcontainer in de buurt. Wat wil een mens nog meer. Rien speelt nog even voor havenmeester om de boot achter ons aan te laten sluiten.
‘s Middags komt er een ploeg met film- en geluidscamera langs de Opperdan. Ze zijn op zoek naar oud vissers en stellen Rien een paar vragen, met camera en microfoon. Het is de ploeg van Arnout Hauben, , bekend van het televisieprogramma Dwars door de Lage Landen en Dwars door België. Ze maken een nieuwe wandelreportage. Ze zijn in Steenwijk geweest voor de Roekenoverlast. Nu dus in Vollenhoven.
De dames gaan de laatste boodschappen doen, want morgen gaan we naar Keteleiland. In de avond, op pad naar het restaurant Saantje waar we heerlijk hebben gegeten (Rien had hete kip besteld, maar die was warm), komen we de ploeg nog een keer tegen. Een oude man met een VR bril wordt door hen geïnterviewd.
Na het eten terug via een omweggetje terug naar de boten. Na koffie en andere versnaperingen was het weer tijd voor boekje lezen, logboek invullen(Bertus) en slapen.

Zaterdag 10 juni. Vroeg op weg naar Keteleiland. Eerst een stukje terug en daarna weer door de Kadoelerbrug. Onder de Ramspolbrug kunnen we ruimschoots(9m) onderdoor. Aangekomen bij het Keteleiland staat Gerrit ons op te wachten om de touwtjes aan te pakken. ‘s Middags lekker in de schaduw zitten met Nollie en Greet, Gerrit en Ingela en natuurlijk Rien en Diana. Nollie bakt paling en daar hebben we van genoten.
Zondag 11 juni. De zondag brengen we ook door op het Keteleiland. Het is nog steeds heet en we zoeken de schaduw op. In de morgen drinken we met ons allen koffie. Daarna vertrekken Greet en Nollie naar Kampen. Nollie heeft een stel jonge vogeltjes en die laat hij niet graag alleen. In de boom boven ons hoofd zien we in de boom een nest van de Malacosoma californica een soort van Lasiocampidae. De haartjes van de vlinder kan huidirritatie veroorzaken. We gaan er een stukje vanaf zitten.
Het is veel te warm om te koken, dus we nemen genoegen met een salade die prima smaakt. Bertus heeft weer een groot logboek ingevuld en de rest heeft zich vermaakt met boekje lezen.

Maandag 12 juni om half negen verlaten we Keteleiland en gaan op weg naar Elburg. De Roggebotbrug kunnen we onderdoor. Dus voortaan de mast niet meer aftoppen. We moeten wel lang wachten voor de Reevesluis. In Elburg meren we af in onze eigen boxen. Het was een leuke, gezellige vakantie met mooi weer.