Keteleiland-Gicom-Keteleiland-Elburg

Maandag 27 juli na bezoek aan de Jumbo, waar je nauwelijks 50 cm afstand kan houden besluiten we om morgen weer naar ons quarantaine eiland te varen en de rust daar op te zoeken. Eerst brengen we schuurmachines, stofzuiger, handschoenen, bootschappen enz. naar de Belinga, want vrijdag vaart Ellen naar Gicom en we hebben beloofd om haar te helpen met romp en onderwaterschip. Dinsdag 28 juli om een uur of 10 maken we de landvasten los en varen via de Reevesluis, nog niet als sluis in gebruik, naar Roggebotsluis en daarna door naar de IJsselmond en via de IJssel en het Kattendiep naar de haven op het Keteleiland. In de haven is “ ons” plekje niet vrij en we besluiten aan de overkant vast te maken, maar na overleg met Rien leggen we de Belinga op de plaats van de beheerder om morgen naar voren te verhalen naar “ons “ plekje. Het weer is nog steeds prachtig. Wel iets te warm, maar we klagen niet.
Woensdag 29 juli. We verhalen de Belinga op de hand naar voren. Bertus haalt de generator te voorschijn en de rubberboot, geleend van Henk, wordt gebruikt om de romp te poetsen en schoon te maken. Hoewel het erg warm is gaan we niet zwemmen, daar houden we beiden niet van. De koeien zijn nog niet op het eiland, dus een rondje lopen kan nog wel. Als de 5 in de klok is wordt er een biertje gedronken in het Elburger hoekje.
Donderdag 30 juli maken we een tochtje met de Bons van Rien en vrijdag verandert er niet zo veel. Nollie en Greet hebben vakantie en ook Jan en Dinie en meerdere bekenden zijn weer van de partij.

Zaterdag 1 augustus vertrekken we al vroeg richting Gicom. Het is maar een klein stukje varen. We komen een sluis tegen, de Ketelsluis met een verval van 5 meter. Dus een lange tros klaargelegd zodat we die kunnen dubbelen. Achteraf is dat niet nodig want er zijn glijtouwen gespannen. Er wordt bij de Gicom een box voor ons vrijgemaakt en na afmeren worden de schuurmachines, stofzuiger enz. van boord gehaald en bij de “ Rode Heks” gestald. Ook Hans en Jennie zijn aanwezig met hun nieuwe schip de Delta. Die gaan komende tijd ook de romp en het onderwaterschip naar hun voorkeur aanpassen. Bertus begint voortvarend met het ratelen van de roestvlekken en Elvira en Ellen beginnen met schuren. Zondag 2 augustus is een rustdag, want er mag niet geschuurd worden op zondag. Daar heeft de “ Goudkust” last van. Maandag 3 augustus wordt er verder geschuurd en ontroest. Morgen kunnen we beginnen met opbouwen. De volgende dagen worden er 5 lagen zilverpaint aangebracht en 2 lagen antifouling, op de romp en het boeisel worden de plekjes in de kleur voorgeschilderd.
‘s Morgens wordt er vroeg begonnen, want het is nog steeds erg warm. We beginnen aan de zonkant en gaan dan naar de schaduwkant. Omstreeks de middag zijn we dan klaar voor die dag. Na opruimen zoeken we de schaduw op.
Zaterdag 8 augustus gaan we met de auto van Ellen richting IJsselmuiden om de verjaardag van Nora te vieren en zondag 9 augustus wordt als laatste de romp geschilderd. Het plan is om dinsdag te water te gaan en de “ Rode heks” naar IJsselmuiden te varen. Maandag hebben we dan nog een opruimdag en een dag voor de laatste klusjes.

Dinsdag 11 augustus is de familie Plakke al vroeg present. Hugo wil graag zien hoe de boot in het water gaat en hij komt een paar dagen logeren op de Belinga. Ook Inge en Nora zijn erbij en met z’n vijven ( Ellen, Inge, Nora, Hugo en Elvira) varen we door de Ketelsluis naar de ZC haven. Bertus rijdt met de auto van Ellen achter ons aan. Ellen brengt ons weer naar de Gicom en dan varen we met vijf man, Bertus i.p.v. Ellen, met de Belinga naar het Keteleiland. Nora en Hugo springen direct in het water. Later in de middag brengt Bertus Inge en Nora naar de overkant met het bootje van Henk en de motor van Rien.

Woensdag 12 augustus is de zwem- en roeidag van Hugo. Hij ligt de hele dag in het water of is met opa aan het roeien. In de middag doen we een kaartspelletje met Diana op de Opperdan en ‘s avonds steken we daar de cobb aan.

Donderdag vertrekken we al vroeg richting Elburg. We schutten voor de eerste keer bij de Reevesluis, die deze week voor het eerst in werking is. De bedoeling is om bij de strekdam voor anker te gaan, dan kan Hugo daar nog even zwemmen, maar dat doen we niet, want hij is nog moe van het zwemmen van gisteren. In de haven is er wifi en hij ligt heerlijk ontspannen voor de ventilator met zijn ipad.
vrijdag brengen we Hugo naar huis in Zwolle. We blijven nog wel aan boord. In Elburg is het nog steeds druk met toeristen en in de haven kunnen we alle aanlegcapriolen bekijken.