Nog even van het mooie weer genieten

Woensdag 26 september

Bij het opstaan komen we erachter dat er geen water uit de kranen komt. Na zoeken op internet was een lek in de Vischpoortstraat de boosdoener. De verwachting is dat het tot 9.00 uur duurt tot we weer water kunnen verwachten. De afwas moet nog worden gedaan en we willen ook graag douchen, dus nog even geduld. Gelukkig zit er nog water in de koffiezetter en de waterkoker, dus ontbijten kunnen we.

Om 8.30 horen we de kraan lopen die open gedraaid was, dus aan het werk. Afwassen, douchen, laatste spulletjes pakken en vuilnis weggooien. Daarna op weg naar de Belinga. Stroomkabel opschieten, motor starten en landvasten los. Op weg om nog een paar dagen van het verwachte mooie weer te genieten. Vooralsnog valt het weer tegen. Het is nog niet aangenaam en er staat een koud windje. We varen richting Roggebotsluis en daarna kijken we of we rechts de IJssel opgaan of links het Ketelmeer.

Het wordt rechts en we varen naar Kampen, waar we dit jaar nog niet zijn geweest. Natuurlijk gaan we naar de Aqua shop en krijgen daar inlichtingen over licht panelen. Elvira gaat verder de stad in en Bertus reserveert vast sliptong bij het Bottertje, waar we tegen de avond heerlijk van genieten. Weer aan boord drinken we koffie, lezen een boek en spelen een spelletje.

Donderdag 27 september

Voordat we wegvaren leggen we de mast plat om de stadsbrug van Kampen te passeren. Daarna gaat de mast weer omhoog. We varen verder over de bochtige IJssel. Aan de kant koeien, schapen, paarden, boerderijen, heel veel vissers en mooie begroeiing, genoeg te bekijken dus. We passeren een aantal aanlegplaatsen van pontjes. Een paar pontjes varen nog. De bruggen die we nu nog tegenkomen kunnen we ruim onderdoor. Het waterpeil is meer dan 2 meter lager dan normaal. Dat merken we ook bij het afmeren in Deventer. Aan de kade zoeken naar een aanlegplaats bij een trap, anders kunnen we niet van boord. Met musketonhaken leggen we de landvasten aan ringen vast. Stroomkasjes zijn er wel. De stroom moeten we met de pinpas betalen bij de automaat verderop aan de kade. Het is heerlijk weer en het terras aan de kade zit vol. Wij zijn blij met ons eigen terras.

‘s Avonds eten we stoofpaling met gekookte aardappelen, sla en een botersausje. Heerlijk genieten.

Vrijdag 28 september

We hebben vanmorgen geen haast en lezen de krant op ipad en telefoon. Dan naar boven klauteren om de musketonhaken los te maken. De laatste spring op een haakje en dan zijn we los. We willen vandaag tot Zutpen komen, maar de jachthaven daar heeft een invaar verbod. We proberen toch of we naar binnen kunnen, maar er staat niet genoeg water onder de Kiel. Wat te doen, een stukje terugvaren, daar was nog een haventje of doorvaren. We varen door naar Doesburg. Een stadje dat lijkt op Elburg. In de haven worden we geholpen met afmeren door de schipper van de Nelly uit Wesel die ons eerder op de dag passeerde. De ontwerper van de Belinga, dhr. Brosch, kwam uit Wesel en Bertus gaat na het afmeren op inlichtingen uit. Jammer genoeg komen we niets verder te weten.

Stroom is er wel, maar dan moeten we de sepkey opladen. We besluiten om geen kabel uit te leggen en doen het een nacht zonder walstroom.

Zaterdag 29 september

Elvira gaat Doesburg bekijken en boodschappen doen. We komen erachter dat het hek ook open wil met een lege sepkey kaart. Vandaag gaan we terug over de IJssel. Als we een rondje willen varen moeten we over Utrecht en dat is nu een brug te ver. Het varen gaat stroomafwaarts een stuk sneller dat tegen de stroom in. Bij Zutphen varen we de andere haven in, maar daar zijn de ligplaatsen met de lange dwarssteigers afgesloten met rood-wit lint en zijn ook de hekken op slot. We varen door en meren weer af aan de kade in Deventer, waar we weer moeten klimmen en met musketonhaken afmeren.

‘s Avonds is het een spektakel aan de kade met vuurwerk en een brandend spandoek met Deventer 1250 jaar erop. wat van de brug in het water valt.

Lees en bekijk het item op tv oost. Goed kijken dan zie je ons bootje in de vlammenzee.

Zondag 30 september

Vandaag willen we naar Zutphen, ons doel is de haven waar we vrijdag zijn voorbij gevaren, maar als we de haven invaren zijn de grote ligplaatsen afgesloten met rood-witte linten. Ook de steigers zijn afgesloten met hekken. Daar gaan we niet afmeren. Een volgens haventje waar een paar platbodems liggen ziet er ook niet erg gastvrij uit. Dan maar door naar Kampen. Onderweg zijn er heel wat kano”s en sups te zien. Die zijn bezig aan een tocht van 50 km van Deventer naar Kampen. Een kano komt bij ons een aantal km peddelen in de slipstream . Een andere kano probeert het ook, maar de eerste heeft de ideale plek al ingenomen en de tweede moet al gauw lossen. Bij de Molenbrug zien we Hans en zijn vrouw zeilen in hun punter. In Kampen meren we voor de stadsbrug af in Het Kikkergat.

Aan het einde van de middag lopen we naar IJsselmuiden naar het huis van Inge en Henri. Zo nodigen ons uit om te blijven eten. Dat doen we en ‘s avonds lopen we terug naar de Belinga. Net op tijd voor de eerste regenbui zijn we binnen.

De  VELUWE RALLY is een van de grootste kano-evenementen in Nederland. De tocht wordt georganiseerd door de Stichting Kanoactiviteiten, 'commissie de Veluwerally'. De stichting is ingeschreven in de Kamer van Koophandel Midden-Nederland onder nummer 852861527. Deze prestatietocht is bedoeld voor iedere ervaren kanovaarder. De oudste deelnemer is inmiddels 80 jaar! Wanneer je jonger bent dat 14 kun je de tocht onder begeleiding van iemand van minimaal 18 jaar varen.. De Veluwerally wordt elk jaar gehouden op de laatste zondag van september.De tocht voert over de IJssel van Deventer naar Wijhe (ca. 20 kilometer) , Hattem (ca. 35 kilometer) of Kampen (ca. 50 kilometer). De 20, 35 en 50 KM afstanden gaan stroomafwaarts.

Maandag 1 oktober

Vandaag hebben we geen haast. We varen naar Elburg. Er staat behoorlijk wat wind en ook krijgen we een aantal buitjes over ons heen. Bij de Roggebot worden we snel geschut. We zijn nog aan het afmeren als de deuren al dicht gaan. In Elburg nemen we ons eigen plaatje weer in. Morgen blijven we thuis, het wordt een regendag., woensdag is het nog aan de koude kant, maar donderdag ziet het weer er beter uit en de week erna ook.