Nog steeds mooi weer

Vrijdag 5 oktober

Na de gebruikelijke voorbereidingen, vuilnis weggooien, afwassen, kachel op constante temperatuur, koelkast laatste dingen in de tas zo ook iPad, e-reader en oplaadapparaten trek ik de deur achter mij dicht en ga lopend naar de Belinga. De fietsen laten we thuis. Bij de boot vertrekken we onmiddellijk. Bertus had de motor al gestart in afwachting van mijn komst.

Bij Roggebotsluis hoeft de mast niet plat omdat er al een zeilboot in de sluis ligt. Als de sluisdeuren open gaan, horen we de bel voor de slagbomen van de brug. We horen ook een klap. Het is niet op onze boot en we hebben niet zo gauw in de gaten waar dat vandaan komt. De bel voor de slagbomen blijft maar gaan. Een van de slagbomen is op een auto terechtgekomen. Dat kan dus wel even duren. Toch de mast naar beneden en wij gaan onder de brug door. We wensen de schipper van de zeilboot sterkte.

Met mooi weer gaan we richting Enkhuizen. Daar aangekomen lopen we naar de Geepedam om te kijken of er bekenden liggen, maar dat is niet het geval. We lopen terug en belanden bij het café De Bok. Weer aan boord eten, boek lezen, spelletje doen en slapen.

Zaterdag 6 oktober.

Al vroeg verlaten we Enkhuizen en varen richting Makkum. Er staat een rare golfslag en er hangt een niet fijne lucht voor ons. Bertus trekt het steunzeiltje erbij. In de buurt van Staveren is het erge geschommel achter de rug. We weten nog niet wat we doen, Makkum invaren of door naar Harlingen. Voor vanavond wordt er veel wind verwacht. Dicht bij Makkum besluiten we om toch de sluis bij Kornwerderzand te nemen. We schutten langszij de Boekanier van Joop en gaan met nog een een andere boot onder de brug door. In Harlingen meren we af in een box met drijvende steiger en gaan naar het havenkantoor en dan de stad verkennen. Aan boord drinken we een biertje en doen de verdere gebruikelijke dingen.

Zondag 7 oktober.

De app Zeilplanner geeft aan dat 11.45 de ideale tijd is om te vertrekken, dus eerst nog even Harlingen in en om 10.15 maken we los om om 10.25 door de brug te gaan. Op naar Terschelling. Daar aangekomen gaan we bij het havenkantoor langs om het liggeld te betalen. Dat is voor ons €40 en daar schrikken we van. Dus we besluiten om hier maar een dag te blijven. Aan de overkant van onze steiger ligt een zeilboot met daarop Erik Henneman, de vroegere eigenaar van de Zeelandia. Bertus maakt een praatje. We lopen naar het strand. De Walvis zit vol dus we lopen door naar Lieman en drinken daar een biertje. We zien “bokken” die meedoen met de bokken tocht. Elf gelegenheden waar ze 11 verschillende bokbiertjes drinken en een hapje erbij krijgen. Bij Lieman is dat twee verschillende wrapsjes. Ze hebben een rode smurfenmuts op en een stempelkaart bij zich. Weer aan boord bekijken we het weerbericht. Er wordt veel wind (6) verwacht voor vannacht en morgen. Dan nemen we het besluit om morgen niet vroeg te vertrekken zoals onze bedoeling was en nog een dag op West te blijven.

Maandag 8 oktober

We gaan het stadje in en doen boodschappen. We luisteren naar het weerbericht. Het waait nu nog 5, maar is afnemend. Wat te doen. Als we gaan is 15 uur de beste tijd. Als het 3 uur is hakt Bertus de knoop door. Laten we maar gaan en vertrouwen op afnemende wind. Het eerste stuk is nog wel even gehobbel, maar als we de hoek om zijn varen we tussen de platen en valt het wel mee. Het gaat verder prima en we schieten mooi op. We varen via het Inschot en dan het Zuidoostrak en daar merken we dat het wantij 2 km eerder begint dan op onze kaart (van 2013) is aangegeven en we lopen vast. Dan maar anker uit en wachten op water. Tot onze schrik is het roestvrijstalen pijpje waarmee het anker getornd moet worden nergens te vinden. Dus geen anker uit. Bertus probeert met rondjes draaien de Belinga in beweging te houden, maar het schiet niet op. Proberen aan een boei vast te leggen? Met veel moeite krijgen we een dunne lijn door het oog van een groene boei, maar de lijn is te kort om mee vast te leggen. Elvira kan het niet houden en Bertus daarna ook niet meer. We moeten de lijn lossen. Dan maar weer rondjes draaien. Uiteindelijk na 2 uur komen we hortend en stotend toch langzaam vooruit. Als we het Wantij verlaten komen we in het Verversgat en gaan we richting sluis Kornwerderzand. Intussen wordt het donker, gelukkig zien we op de ipad waar we boeien kunnen verwachten. Bij de brug laten we de mast zakken. We horen het belsignaal van de slagbomen. Doen ze dat voor ons? Maar nee, er is net een viskotter uit de sluis gekomen en daar hebben we geluk mee, want we kunnen nu zo de sluis invaren, nadat we door de brug de mast weer omhoog hebben getrokken. Door de sluis willen we afmeren aan de wacht steiger, maar er liggen al een paar bootjes en we moeten dubbelen. Als we vastliggen, om 9 uur, nemen we er een biertje op. Het was me het dagje wel.

Dinsdag 9 oktober

Na een nacht heerlijk slapen besluiten we naar Medenblik te gaan. We hebben de wind ( krachtje 4) op de kop, maar we raken aan de bewegingen van de Belinga gewend. Het is nog wel koud, dus binnen zitten, maar de automaat kan aan. Onderweg belt Bertus met Rien en hoort dat die naar Enkhuizen gaat. We kijken elkaar aan en de koers wordt verlegd. In Enkhuizen meren we af in een box het is nu heerlijk weer en drinken met Rien een biertje. Morgen blijven we een dagje liggen. Een paar boxen verderop liggen Hans en Jenny met de Noordster.

Woensdag 10 oktober

Vandaag een dagje Enkhuizen. Boodschappen doen en natuurlijk naar de Action. Komen we in de winkelstraat is de Action er niet meer. Waar is die gebleven? De telefoon erbij gepakt. De winkel is verplaatst naar de andere kant van het stadje, 2,3 km verderop. Daar gaan we een andere keer wel naar toe.

Donderdag 11 oktober

We kijken elkaar aan. Wat doen we vandaag? We liggen eigenlijk wel fijn hier in de box. We blijven nog een dagje liggen, dan morgen naar Urk en zaterdag naar Elburg. Hans en Jenny blijven ook liggen en drinken bij ons aan boord een kop koffie.

Vrijdag 12 oktober

Vandaag naar Urk. Het waait een windje 4 en het is heerlijk weer. Onderweg maken we foto’s van de Poolster die naar Ketelhaven gaan. In de middag trekt de wind aan krachtje 5 en dat zal morgen ook zo zijn. We besluiten door te gaan naar Roggebotsluis en daar de nacht door te brengen. We hebben niet veel zin om morgen vanaf Urk weer te hobbelen. Voor Roggebot laten we de mast zakken en worden snel geschut. We komen erachter dat we bij de wachtsteiger niet aan land kunnen komen, dus besluit gauw genomen. We gaan door naar Elburg. Vanavond blijven we nog aan boord. Er wordt voor morgen heerlijk weer voorspeld.